De inflatie is torenhoog, ‘we moeten ons schrap zetten voor alles wat nog komen gaat’

Radio Rijnmond
Casper de Vries
Erasmus School of Economics

De gemiddelde prijzen lagen in maart van dit jaar bijna 12 procent hoger dan een jaar eerder, aldus het CBS. Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics, legt in een interview met Radio Rijnmond uit wat de gevolgen zijn van de oplopende inflatie (1 april 2022).

Hogere inflatie

De hoogleraar redeneert dat de hogere prijzen niet volledig veroorzaakt worden door de oorlog in Oekraïne. De prijzen waren namelijk al aan het stijgen voordat de oorlog uitbrak. Volgens De Vries zal iedereen de hogere inflatie voelen. Wat begon met hogere energieprijzen, is nu al doorgeslagen in hogere voedselprijzen, en het zal nog verder doorslaan. Bovendien leidt een hoge inflatie tot onzekerheid, wat zal resulteren in minder investeringen door bedrijven. Al deze factoren maken de kans op een recessie vrij groot.

Moeten we ons zorgen maken?

De Vries redeneert dat Nederland een relatief welvarend land is, daarom kunnen we ons deze klap veroorloven. Zo hebben we de accijnzen op brandstof en de BTW op gas en elektriciteit kunnen verlagen en minima-huishoudens kunnen compenseren. Maar, zo benadrukt hij, we moeten ook de realiteit accepteren dat we collectief armer zijn geworden dan voorheen, en ons schrap zetten voor alles wat nog komen gaat.

Een voordeel

Hoewel er veel nadelen kleven aan een hogere inflatie, betoogt de hoogleraar dat er ook voordelen aan verbonden kunnen zijn. Zo kunnen huiseigenaren met een hypotheek baat hebben bij deze inflatie. Als de inflatie stijgt, stijgt ook de rente. Maar veel mensen hebben de rente op hun hypotheek voor een langere periode vastgezet, zodat hun rente niet zal stijgen bij een hogere inflatie.

Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie

Voor het gehele item van Radio Rijnmond, 1 april 2022, click hier.