''De jongere generatie wordt het hardst geraakt''

Covid 19 by Miroslava Chrienova
Miroslava Chrienova via Pixabay

''Jongeren hebben het gevoel dat ze weinig perspectief hebben, dat ze niet weten hoe het leven er over een of twee maanden uitziet. Daardoor lijken ze geen controle te hebben over hun eigen leven”, zegt Eveline Crone, hoogleraar Developmental neuroscience in society.

Crone is de oprichter van het Erasmus SYNC lab (Society, Youth & Neuroscience Connected) en in die hoedanigheid onderzoekt zij met haar team hoe de coronavirus pandemie het welzijn van adolescenten en studenten beïnvloedt. Ze zien dat het leven van jongeren voor een groot deel draait om het leggen van contacten, en dat ze zich nu slecht voelen omdat ze beperkt worden in het leggen van die contacten en geen alternatieven aangereikt krijgen.

In Erasmus Magazine kunnen we lezen dat professor Crone en haar team dieper wilden graven en erachter wilden komen wat er werkelijk met jongeren aan de hand is in deze ongekende tijden. Daarom lieten ze 900 jongeren (de helft EUR-studenten, de helft adolescenten tussen 10 en 18 jaar) een dagboek bijhouden, zodat de onderzoekers echt konden zien wat ze doormaakten. Wat zij ontdekten was dat jongvolwassenen gedreven worden door de wens om de wereld in te gaan. Ze willen een impact hebben, respect verdienen en de maatschappij veranderen. Allemaal veel voorkomende karaktereigenschappen van jongvolwassenen tussen de 15 en 25 jaar. En Crone zegt dat dat goed is, want dit is de drive die de maatschappij steeds weer nodig heeft, maar omdat jongvolwassenen zo zijn worden ze onevenredig hard getroffen, en dat is duidelijk te zien aan hun welzijnsniveau.

Eveline Crone adviseert: ''We moeten dat proberen om te denken. Als we weten dat jongeren het gevoel van impact nodig hebben, dan moeten we iets bedenken om daar uiting aan te geven. We moeten naar een nieuwe creativiteit waarin we nadenken over wat er wel kan. Jongeren worden niet ziek van het virus, dus er wordt een enorm offer gevraagd van een grote groep die dit offer alleen brengt uit solidariteit met andere generaties. Dan hoop ik dat andere generaties die solidariteit teruggeven en dat jongeren de kans krijgen om zich nuttig te voelen.''