De juiste studiekeuze maken door online verbeteringen

Over vernieuwingen op eur.nl met User Experience (UX) designer Marc de Vaal
EUR studenten hebben een werkgroep in Polak.

Een website is nooit echt af. Er zijn altijd verbeteringen mogelijk, zo ook op onze website eur.nl en ons intranet MyEUR. Een online platform moet meegroeien met de tijd en behoeftes van website- en platformgebruikers. De transformatie van de studieprogramma pagina’s' is bijna klaar, waarna MyEUR wordt opgepakt. Marc de Vaal is UX designer en werkt nu twee jaar op dit project bij de universiteit. “Het gaat om de juiste informatie op het juiste moment en de juiste wijze presenteren. We nemen bezoekers straks helemaal mee door de mogelijke studies zoals in een boek.”

Gebruikerservaring (UX) verwijst naar de reis van de gebruiker bij interactie met een website of app. Het doel van een UX designer is dat elke bezoeker een zinvolle en positieve interactie heeft met een product of dienst. Of de interactie nu een probleem oplost, voor inspiratie zorgt of de bezoeker helpt om belangrijke informatie te vinden, de ervaring moet voor de bezoeker een voldaan en positief gevoel geven. De UX designer is betrokken bij verschillende gebieden van productontwikkeling, waaronder branding, strategie, bruikbaarheid (toegankelijkheid), functie en ontwerp. Twee jaar geleden is het team met Marc begonnen met het verbeteren van de website. Er is gestart met het onderdeel ‘onderwijs’.

Medewerker achter zijn bureau aan het werk op de computer.
Alexander Santos Lima

Studieprogramma’s verbeteren

“Het gaat bij een universitaire website in de eerste plaats natuurlijk om het aanbieden en vinden van de juiste studie”, vertelt Marc. “We hebben verschillende onderzoeken gedaan met gebruikerstesten. Wat willen studiekiezers graag zien op pagina’s van een studieprogramma? In welke volgorde moeten we die informatie plaatsen? Willen bezoekers een video zien? Naar aanleiding van deze onderzoeken zijn we de studieprogramma’s gaan verbeteren.”

“Het ontbrak nog aan belevenis en verhaallijn op de studieprogramma’s. Dat hebben we toegevoegd met video en beeldmateriaal en verhalen van studenten, docenten en alumni. Je wilt dat de website het gevoel van studeren aan Erasmus Universiteit Rotterdam uitstraalt. Je kan het vergelijken met een boek. ‘’Je leest normaliter niet vanuit het midden, of van achter naar voren, maar van het begin tot het eind. De chronologische volgorde van de pagina is belangrijk om het boek te begrijpen. Daarom hebben we onderaan elke webpagina een knop toegevoegd waarmee je naar de volgende pagina of vorige pagina (hoofdstukken) kan doorklikken waardoor je het verhaal chronologisch beleeft.”

''Het uiteindelijke doel is dat we iedereen een persoonlijke website kunnen tonen''

Meer studiekiezers klikken op de inschrijfknop

Elk studieprogramma is nu op dezelfde manier opgebouwd. Dat creëert herkenning en houdt bezoekers langer vast door minder cognitieve prikkels en rust. “Alle verbeteringen worden altijd nog een keer gecheckt. We zien dat ongeveer 65 procent van de testers elke keer koos voor een nieuwe variant van inhoud en design. Je weet dan vrijwel zeker dat je keuzes effect hebben. We zien ook dat studiekiezers nu veel vaker doorklikken naar Studielink, de plek waar studenten zich inschrijven voor een studie. Dat kan komen omdat de pagina’s nu een logisch geheel zijn.”

Volgens Marc is personalisatie de volgende stap. De pagina’s worden dan per bezoeker iets aangepast. “Elke bezoeker zit op een andere plek in de zoektocht naar de juiste studie. De ene bezoeker wil zelf in rust de brochure aanvragen en lezen, en de ander wil juist eerst een open dag bezoeken. Dat kunnen we tot op zekere hoogte afleiden aan iemands gedrag op de website. Het uiteindelijke doel is dat we iedereen een persoonlijke website kunnen tonen. Als universiteit houden we natuurlijk rekening met privacywetgeving. Wat we nu al kunnen doen is bezoekers op basis van gedrag op de website specifiekere informatie tonen om hiermee de bezoekers een hand te reiken in de studiekeuze fases.”

Student werkt op haar laptop in een café.
Alexander Santos Lima

MyEUR toe aan een update

Ook het intranet, MyEUR voor studenten en medewerkers, krijgt een update. Binnenkort wordt er een gebruikersonderzoek voor MyEUR uitgevoerd. “Daar moet de hele ervaring van werken of studeren bij EUR optimaal zijn. Onze inspanningen en service stoppen niet als studenten zich hebben ingeschreven voor een studie. We willen tijdens je gehele opleiding of dienstverband een prettige en betekenisvolle ervaring bieden op alle platformen van de universiteit. We vragen daarom bijvoorbeeld alle studenten en medewerkers om aan te geven hoe MyEUR voor hen ingericht zou moet worden. Dat kan via een klik op de ‘MyEUR Onderzoek’-tegel op het dashboard.”

“Binnen MyEUR komt er meer focus op personalisatie. Het dashboard moet helemaal intuïtief en persoonlijk worden zodat je het kan inrichten naar jouw behoefte. Vergelijk het met een smartphone. Iedereen krijgt hetzelfde toestel uit de doos, maar binnen een week ziet de lay-out er bij iedereen anders uit. Iedereen richt het naar eigen behoefte in zodat je alles snel kan gebruiken. Zo zou het dashboard van MyEUR ook moeten werken.”

Zorg dat wij de award winnen, stem op ons!

Oriënteren op thema’s

Komend jaar hoopt Marc de studiekeuze verbeteringen te kunnen doorvoeren met het team. “We hebben straks hele goede informatie per studie. Maar het is best intensief om vijf studies helemaal door te nemen. Het zou fijn zijn als we daar op een simpele manier mensen kunnen helpen om een selectie te maken en overzicht te bieden.”

“We willen studies thematisch indelen. Iemand is bijvoorbeeld geïnteresseerd in gedrag en maatschappij als onderwerp. Je ziet dan welke masters en bachelors daar een relatie mee hebben. Ook op deze pagina’s moet je geïnspireerd worden en een beeld kunnen krijgen van de actualiteiten en wat de studiekiezer hier in de toekomst voor kan gaan betekenen. Een andere indeling is op relevante maatschappelijke thema’s, zoals ‘de groene toekomst’. Daar kunnen dan studies van verschillende faculteiten onder samenkomen. Het zorgt voor inspiratie, maar ook voor een alles omvattender beeld van de keuzes die passen bij jouw interessegebieden. Alles om de ervaring binnen onze websites zo zinvol en positief mogelijk

Meer informatie

Website van het Jaar 2022

In de categorie ‘Educatie & Opleiding’ is www.eur.nl genomineerd voor Website van het Jaar 2022 samen met elf andere websites. Tot en met 23 oktober kan je stemmen. Zorg dat we de prijs binnenslepen en stem op ons: https://websitevhjaar.nl/index.html

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen