De kloof dichten tussen beleidsmakers en burgers in Peru

Gele auto geparkeerd in de buurt van een huis in het Barranco-district in Peru.
Drie kinderen zitten op de straat ergens in Peru.
July Brenda Gonzales Callapraza via Unsplash

Tijdens de pandemie sloten veel landen hun scholen om coronabesmettingen te beperken. In Peru duurde deze sluiting bijna twee jaar. Hoe voelen mensen zich hierover en wat zouden ze beslissen als ze het zelf voor het zeggen hadden? Dit onderzocht Karen Trujillo (Erasmus School of Health Policy & Management) met een innovatieve methode die burgers in staat stelt om in de schoenen van beleidsmakers te staan.

Bijna twee jaar scholen sluiten is erg lang vergeleken met andere landen. Waarom was dat?

"Peru werd hard getroffen door de pandemie. We zagen een van de hoogste COVID-19 sterftecijfers ter wereld, afgezet tegen de bevolking. Het gezondheidssysteem stond enorm onder druk. Schoolsluitingen waren een van de maatregelen om het virus te beteugelen, wat tot veel woede en frustratie leidde. Mensen vreesden voor het welzijn en de carrièreontwikkeling van kinderen. Vaak hebben mensen lage salarissen en leven ze in informele situaties. Alleen rijke families konden privé onderwijs betalen, dus de ongelijkheid kon door de schoolsluitingen ook toenemen."

Waarom vond je het belangrijk om burgers te raadplegen?

"Er is een groot gat tussen beleidsmakers en burgers, vooral in ontwikkelingslanden. Ik werkte vier jaar als beleidsanalist in Peru en merkte dat we een publiek raadplegingsmechanisme misten. Pogingen om burgers een stem te geven waren er wel, maar beleidsvoorstellen waren vaak technisch en stonden vooral op institutionele websites. Hierdoor was de input beperkt en kwam deze vooral van een hoogopgeleide minderheid. Beleidsmakers moeten soms binnen een dag beslissingen nemen met beperkte informatie. We willen dat burgers het perspectief van beleidsmakers ervaren en de mogelijke afwegingen zien. We gaven mensen niet alleen maatregelen, maar ook informatie over de gevolgen ervan."

Karen Trujillo glimlacht.
Karen Trujillo

Het laten ervaren van deze dilemma's door burgers klinkt waardevol. Hoe heb je dit onderzocht?

"We gebruikten een Participatieve Waarde Evaluatie (PVE). Deze methode stelt burgers in staat zich in de schoenen van beleidsmakers te plaatsen. Ze krijgen verschillende beleidsmaatregelen te zien die kunnen worden ingevoerd om belangrijke kwesties op te lossen, de kosten en effecten van deze beleidsmaatregelen, en het beschikbare budget. Vervolgens worden ze gevraagd om de beleidsmaatregelen te selecteren die ze de regering zouden adviseren om uit te voeren, rekening houdend met het budget. Het is eerder gebruikt voor infrastructuurprojecten en COVID-19 beleid. Er werd bijvoorbeeld tijdens COVID-19 een PVE uitgevoerd om Nederlandse burgers te vragen welke lockdownmaatregelen zij wilden versoepelen. In onze studie in Peru, met ongeveer 2000 deelnemers, ontvingen we meer dan 5.000 geschreven motivaties over de voorkeuren van burgers voor het heropenen van scholen en mitigatiemaatregelen."

Wat zijn de belangrijkste inzichten voor jou?

"Opvallend was dat alleen de groep met kinderen voorstander was van extra lesuren, terwijl mensen met een leraar in de familie daar tegen waren. Ook hadden mensen aan de kust andere voorkeuren dan in het hooggebergte. In het hooggebergte en de Amazone gaven respondenten de voorkeur aan fysiek onderwijs, terwijl aan de kust hybride onderwijs de voorkeur had. Er was minder voorkeur voor strenge maatregelen voor studenten, zoals verplichte gezichtsmaskers, maar wel voor een verplichte derde dosis voor leraren."

Waren mensen bereid deel te nemen aan een PVE?

"Ja! Meer dan 80% van de deelnemers wilde in de toekomst door middel van PVE geraadpleegd worden. Het helpt beleidsmakers te begrijpen welke maatregelen geaccepteerd kunnen worden en het kan beleidsmakers helpen begrijpen welke maatregelen op draagvlak kunnen rekenen. Op deze manier kunnen beleidsmakers beleid herformuleren, maar ook hun communicatiestrategieën verbeteren."

Wat zijn de belangrijkste conclusies voor jou?

"Het toepassen van PVE in een maatschappelijk relevant onderwerp zoals de pandemie, en voor het eerst in een ontwikkelingsland, biedt een interessante casus. Het laat zien hoe deze tool kan dienen als brug tussen beleidsmakers, burgers en onderzoekers. Ik geloof dat een overheid de mening van burgers moet overwegen bij het implementeren van beleid. Een PVE kan in verschillende sectoren worden gebruikt om beleid en strategieën beter af te stemmen op de voorkeuren en behoeften van verschillende bevolkingsgroepen."

Promovendus

De Participatieve Waarde Evaluatie (PVE) is een nieuwe methode voor het evalueren van beleidsopties. Meer lezen over de PVE?