De kloof tussen burgers en economen overbruggen: Economie Festival

Robert Dur

Op initiatief van Robert Dur, hoogleraar economie van prikkels en prestaties aan Erasmus School of Economics, en Hans Kennepohl, programmamaker bij Arminius, vindt in het laatste weekend van juni het Economie Festival plaats. Het festival wordt georganiseerd ter gelegenheid van de 110e verjaardag van Erasmus School of Economics en de 175e verjaardag van de Koninklijke Vereniging voor de Staathuishoudkunde (KVS).

Het festival staat gepland van 28 tot en met 30 juni en belooft een aantrekkelijk aanbod van debatten, lezingen, filmvertoningen en muziek- en cabaretvoorstellingen, verspreid over verschillende locaties in de stad.

Toegankelijkheid

“Het festival is bedoeld om een uitwisseling tussen het grote publiek en economen te stimuleren”, merkt Dur op, wat het tweeledige doel benadrukt: de interesse van het lekenpubliek in economische kwesties aanwakkeren en de kloof tussen economen en de praktijk overbruggen. Daarom is het festival zo toegankelijk mogelijk opgezet. De verschillende programmaonderdelen zijn zo gepland dat er voldoende tijd is voor bezoekers om tussen de locaties te navigeren en misschien zelfs een hapje te eten. “Op deze manier kunnen mensen er echt een dag of zelfs een heel weekend van maken”, voegt Robert Dur daaraan toe. Bovendien zijn de tickets voor het festival verkrijgbaar tegen een gereduceerde prijs, zodat zoveel mogelijk mensen het festival kunnen bezoeken.

Poster van het Economie Festival in Arminius

Gevarieerd programma

Het programma is divers. Een speciale gast van het festival is de minister van Financiën, die vragen van het publiek zal beantwoorden tijdens de talkshow op zaterdagavond. Verschillende bioscopen in Rotterdam vertonen films die worden ingeleid door een econoom, waaronder de doorbraak van Tom Cruise in Risky Business (1983). Er staan ook debatten op de agenda, zoals 'Leven op de pof?' over overheidsbegrotingen en -schulden. Barbara Baarsma, hoogleraar aan Universiteit van Amsterdam, en Gijs van der Vlugt van het ministerie van Financiën vertellen over hun perspectieven, gevolgd door een open discussie met Tweede Kamerleden Senna Maatoug (Groenlinks-PvdA) en Agnes Joseph (Nieuw Sociaal Contract). Voor wie op zoek is naar vermaak is er livemuziek en cabaret, zoals de terugkerende Six Strings Session in theater Walhalla, dat een meeslepende ervaring belooft. De thematische focus van deze editie draait om geld, variërend van populaire hits tot intrigerende anekdotes over geldzaken.

Het volledige programma van het festival en tickets zijn verkrijgbaar via de website van het Economie Festival

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, mobiel: 06 53 641 846.