De loonkloof in de sportwereld: terecht of niet?

Radio 1
Thomas Peeters, assistant professor at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

Nog altijd is er een enorme loonkloof tussen mannen en vrouwen in de sportwereld. Vooral in het voetbal zijn de verschillen enorm en vraagt men zich steeds vaker af hoe dit komt. Thomas Peeters, sporteconoom aan Erasmus School of Economics, legt uit waar deze grote verschillen vandaan komen.

Ondenkbare tijden

Volgens Peeters is de loonkloof vooral ontstaan omdat mannelijke sporters de afgelopen decennia steeds meer zijn gaan verdienen, terwijl dit bij vrouwen niet is gebeurd. ‘In de jaren 70 gingen de spelers van Manchester United nog met de trein vol met fans naar wedstrijden. Dat is tegenwoordig natuurlijk ondenkbaar’, zegt Peeters. Hij legt uit dat de inkomsten van de clubs in de mannensport zo enorm zijn gestegen over de afgelopen jaren, terwijl de kosten relatief laag bleven, dat de lonen van mannelijke sporters opgedreven konden worden.

Hoge lonen: terecht of niet?

Peeters erkent dat er tegenwoordig wel zeer hoge lonen zijn in de sportwereld, maar de vraag of dat terecht is of niet vindt hij persoonlijk moeilijk te beantwoorden. ‘Het zijn wel de sporters die uiteindelijk het product produceren waar zo veel mensen plezier aan beleven. Als daar dan veel geld aan verdiend wordt, is het dan niet aan hen om dat geld te verdienen?’ Volgens Thomas kunnen wij ons beter afvragen waarom we zoveel betalen voor voetbalwedstrijden en of we de clubs nog wel op deze manier moeten blijven steunen.

Vechten voor gelijkheid

Volgens Peeters ligt er zeker nog commercieel potentieel in de sportwereld van vrouwen. ‘Je ziet ook dat bij sporten waar vroeger die investering in vrouwensport al wel gebeurd is, zoals bij tennis, dat die vrouwen wel degelijk meer geld kunnen opbrengen dan men vaak denkt.’ Tennis heeft ook twee belangrijke voordelen, legt Peeters uit. Ten eerste is het een individuele sport waarin men iemand groot en populair kan maken. Dit heb je soms nodig om een sport populair te maken. Het tweede is dat er historisch een aantal figuren in tennis zijn geweest die echt voor gelijkheid hebben gevochten. Dit zie je nu in het voetbal ook steeds meer gebeuren.

Het volledige item van Radio 1, 5 oktober 2021, kunt u hier vinden.