De nadelen van onze reputatie als 'doorsluisland'

Erasmus School of Economics

Nederland is enorm populair bij multinationals en wordt vaak gezien als een belastingparadijs. Het is een van ‘s werelds grootste doorvoerlanden voor het verschuiven van winst. Economen noemen Nederland dan ook liever een doorsluisland dan een belastingparadijs. Maar wat voor voordelen heeft dat nou eigenlijk, zo’n reputatie als doorsluisland?

Geen klassiek belastingparadijs

‘Nederland is geen klassiek belastingparadijs: het heeft geen laag winsttarief, het land is relatief groot en de winst komt niet echt in Nederland terecht’, zegt Dirk Schindler, hoogleraar Internationale Belastingheffing aan Erasmus School of Economics. Dat maakt de Nederlandse impact van ons belastingregime echter niet kleiner. Integendeel zelfs, ‘Nederland is een van de grootste doorvoerlanden ter wereld die het verschuiven van winst faciliteert en regels en belastingen omzeilt’, zegt Schindler. Deze vorm van belastingontwijking is in de regel helaas wel alleen weggelegd voor multinationals. Kleine bedrijven hebben deze optie niet en betalingen gewoon de normale Nederlandse belastingtarieven.

Weinig voordelen

Ondanks onze grote populariteit onder multinationals, voegen de fiscale sluisroutes heel weinig toe aan onze overheidsinkomsten. Het zou in totaal slechts om enkele honderden miljoenen gaan. Dit is niet veel als je het vergelijkt met de 300 miljard die de overheid in 2019 aan belastinginkomsten binnenhaalde. Ook levert onze status weinig werkgelegenheid op aangezien het merendeel van de buitenlandse investeringen niet in Nederland blijft. De nadelen van het huidige systeem lijken voor Nederland groter dan de voordelen.

Slechte reputatie

Een ander nadeel is het effect dat onze naam heeft op de reputatie van de bedrijven die in ons land gevestigd zijn. ‘Het lijkt erop dat de negatieve reputatie van Nederland ook leidt tot een slechte reputatie voor bedrijven die hier actief zijn. Ze worden al snel verdacht van belastingontwijking’, zegt Schindler. Dit terwijl de belastingverdragen juist zijn afgesloten om het investeringsklimaat in Nederland te versterken.

Verandering op komst

Toch is er wel wat verandering op komst. Vanaf 2021 zal een bronbelasting op rente- en royaltystromen worden ingevoerd. Deze houdt in dat geld en royalties die rechtstreeks van Nederland naar een bekend belastingparadijs zoals Bermuda of de Kaaimaneilanden gaan, wel worden belast, waarschijnlijk met 21 procent.

Het volledige artikel van One World, 26 mei 2020, kunt u hier vinden.