De onvoorspelbaarheid van huizenprijzen

Toegevoegde Waarde
Erasmus School of Economics

Recentelijk verscheen Matthijs Korevaar, universitair docent financiën, vastgoed en geschiedenis van de economie aan Erasmus School of Economics, in een uitzending van de Nederlandse podcast Toegevoegde Waarde. Korevaar ging daar in op de vraag of er een goed moment bestaat om een huis te kopen.

In de huizenmarkt bepalen veel factoren als de hypotheekrenteaftrek, leennormen en rente de prijs van een huis. Ook het aanbod heeft een effect op de huizenprijzen, maar slechts op de lange termijn. Vraag en aanbod speelt dus een minder grote rol in de huizenmarkt dan op andere markten. Een goed voorbeeld hiervan is de crisis van 2008, waarbij de vraag naar huizen kelderde, terwijl er niet minder huishoudens waren.

Over het algemeen zijn er veel fluctuaties in de huizenmarkt. Dat je huis per definitie in waarde stijgt over de jaren heen, is dan ook niet waar, aldus Korevaar. Een verband dat wel vaak terugkomt, is dat de huizenprijzen stijgen als de rentes laag zijn. Het is in dat geval voor beleggers namelijk zeer aantrekkelijk om vastgoed te acquireren, aldus de universitair docent.

Universitair Docent

U kunt de volledige uitzending van Toegevoegde Waarde , 30 september 2023, hier beluisteren.