Is de Rotterdamse haven nog de motor van de Nederlandse economie?

Is de Rotterdamse haven nog de motor van de Nederlandse economie?

De haven van Rotterdamse Haven was lange tijd de grootste van de wereld én de motor van onze economie.  In het weekend van de veertigste Wereldhavendagen, waarin Rotterdamse havenbedrijven een kijkje achter de schermen geven, duikt de Nieuwsshow van NPO Radio 1 in de economie van Rotterdam. Volgens Bart Kuipers, haveneconoom aan Erasmus School of Economics, ligt de vraag of de Rotterdamse haven de motor is van de Nederlandse economie genuanceerder.

‘De Rotterdamse haven is heel belangrijk geworden, omdat een heleboel Chinese havens goederen hebben die ergens naar toe moeten. Het is dus eigenlijk niet zo erg dat de Rotterdamse haven niet meer de grootste is, wat het heel lang geweest is’, aldus Kuipers. Tijdens de uitzending worden ook de effecten van cyber attacks en het klimaat akkoord besproken. Dit laatste betekent heel veel voor de Rotterdamse haven, volgens Kuipers. ‘De Rotterdamse haven is een van de grootste veroorzakers van CO2 en dat neemt alleen nog maar toe. Dat is natuurlijk een heel belangrijks aandacht punt. Ik zeg altijd: de Rotterdamse haven is een spiegel van de wereldeconomie, maar ook van de Nederlandse samenleving. Je ziet wat de nationale politiek besluit en wat de internationale politiek besluit, heel belangrijk is voor de haven. De Rotterdamse haven is eigenlijk niet de motor van de Nederlandse economie, maar meer een doorgeef luik, een versnellingsbak.’

Meer informatie

Klik hier voor de gehele item op NPO Radio 1, d.d. 2 september 2017.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen