“De trein is een rustigere manier van reizen. Minder stress, minder haasten en nog beter voor het milieu ook”

Interview over het nieuwe duurzame reisbeleid van onze universiteit
EuroStar Rotterdam Londen

Minder vliegen en meer de trein nemen. Vanaf 1 januari 2022 mogen EUR-werknemers niet meer het vliegtuig pakken voor dienstreizen onder de 700 kilometer. Als de treinreis langer dan 8 uur duurt mag wel gevlogen worden. Dit heeft het College van Bestuur besloten in het kader van het duurzaamheidsbeleid van Erasmus Universiteit Rotterdam. Duurzaamheidsmanager Mariecke van der Glas en wetenschapper Shirley Nieuwland zijn blij dat de nieuwe richtlijn er is.

Alle soorten reizen, van dienstreizen tot woon-werkverkeer, zorgde in 2020 voor 73,4% van de totale uitstoot van de universiteit. Daar is dus veel winst te behalen op het gebied van duurzaamheid. De universiteit maakt het nu zo makkelijk mogelijk voor medewerkers om de trein te pakken. “We gaan samenwerken met een vast reisbureau voor de boekingen. Het is dan eenvoudig om snel treinreizen te regelen. Daardoor wordt het steeds normaler”, vertelt Mariecke van der Glas, programmamanager Duurzaamheid. “Op dit moment wordt er nog op elke faculteit anders geregeld. Dat gaan we gelijktrekken.”

Videobellen in plaats van vliegen

De universiteit heeft een ambitieus duurzaamheidsdoel: CO2-neutraal zijn in 2024! Mobiliteit is de grootste uitstoter. Meer dan een kwart (26%) van de totale uitstoot werd in 2019 (het laatste jaar zonder lockdown en reisverboden) veroorzaakt door dienstreizen per vliegtuig en maar 0,09 procent door dienstreizen per trein. “Medewerkers pakken minder vaak de trein en een treinrit veroorzaakt veel minder uitstoot dan een vlucht. Daar is dus veel winst te behalen”, aldus Van der Glas. Door de coronacrisis werd er minder gereisd. De uitstoot van dienstreizen daalde in 2020 naar 16%. “Het is onze ambitie om dit blijvend terug te dringen. De coronacrisis heeft ook laten zien dat reizen vaak helemaal niet nodig is en dat videobellen vaak een oplossing kan zijn.”

"Als er een nieuwe snelle treinverbinding wordt aangelegd passen we dat ook in The Train Zone Map aan"

Mariecke van der Glas, programmamanager Duurzaamheid

Bewuster omgaan met reizen

Shirley Nieuwland, onderzoeker op het gebied van duurzaam toerisme, vindt vooral dat EUR-medewerkers bewuster moeten omgaan met reizen: “Als medewerkers of wetenschappers van EUR moeten we beseffen dat we in een luxepositie zitten. Op budget van de universiteit naar het buitenland reizen is een luxe. Daar mogen we meer bij stil staan en nadenken over hoe jouw reis zo min mogelijk impact heeft. Trek eens twee dagen uit voor de reis of je gaat een keer niet.”

De onderzoeker ziet videobellen niet als de directe vervanging van een reis: “Voor de pandemie ging ik twee à drie keer per jaar naar een conferentie. Een online conferentie van drie dagen werkt gewoon niet. Een korte sessie van een uur is prima online te doen. Drie dagen naar een scherm kijken is niks en je mist het contact met de andere bezoekers. Dus online gaat niet alles vervangen.”

Een kaart om je treinreis te plannen
Om je treinreis te plannen is de ‘The Train Zone Map’ gemaakt. Daarin kan iedereen de trein- en vliegreizen vergelijken op het gebied van uitstoot, reistijd en aantal overstappen. “Het is een levend document. Als er een nieuwe snelle treinverbinding wordt aangelegd passen we dat ook aan in het document”, vertelt Van der Glas. “Bij sommige treinreizen die langer zijn dan 700 km of 8 uur reistijd bevelen we ook aan om de trein te nemen. Dat staat duidelijk aangegeven in het document.”

Platform with people on the train station in Rotterdam

Snel inchecken en rustig reizen

Nieuwland is heel blij dat het nieuwe reisbeleid er is. Ze ziet dit wel als de eerste stap: “Het had van mij nog ambitieuzer gemogen. Tot 700 km is Londen, Parijs en Berlijn. Dat zijn zulke korte stukjes. Niemand zou hier naartoe moeten vliegen. Vorig jaar zou ik een conferentie in Praag hebben. Met twee treinen ben je daar in minder dan 12 uur. Dat is goed te doen. Als je verschil wilt maken, moeten we deze reizen nog meer promoten.”

Naast dat reizen met de trein duurzaam is, heeft het nog meer voordelen vergeleken met vliegen. “Ik ga op de fiets naar Rotterdam Centraal. Je checkt snel in en kan lekker zitten. Het is een rustigere manier van reizen, minder stressvol. In de trein is het prettig werken. Als je één overstap hebt is het goed te doen. Je kan eigenlijk een hele werkdag vanuit de trein doen. Af en toe even je benen strekken. Dat vind ik prettiger dan vliegen.”

Erasmus Universiteit Rotterdam omarmt het concept van duurzame ontwikkeling als een mondiale voetafdruk voor waardigheid, vrede en welvaart voor de mensheid en de planeet, nu en in de toekomst. Meer weten?

Met de nachttrein door Europa anno 2022? In dit Trouw-artikel lees je hoe dat eruit ziet.

Alles weten over duurzaamheid en onze universiteit. Meld je aan voor de nieuwsbrief!