De weerslag van een degradatie

NPO Radio 1, Geld of je Leven
Thomas Peeters
Erasmus School of Economics

PEC Zwolle degradeerde recent uit de Eredivisie. Wat houdt dit op financieel vlak in voor een dergelijke club? Thomas Peeters, sporteconoom aan Erasmus School of Economics, is te gast in het programma Geld of je Leven om antwoord te geven.

PEC Zwolle moet vier tot vijf miljoen euro bezuinigen op de begroting, op een totale huidige begroting van twaalf miljoen euro: een lastige klus. Peeters geeft aan dat een dergelijk verlies realistisch is en ook valt te zien bij vergelijkbare gevallen uit het verleden, zoals Roda JC. Een saillant detail: Rob Westerhof, oud-voorzitter van Sparta Rotterdam, benoemt dat de voetbalclubs in het linkerrijtje van de Eredivisie op grootte van hun begroting staan.

Verschillende inkomstenbronnen

Peeters merkt op dat een club bij degradatie zijn interessantste wedstrijden verliest en dit een weerslag heeft op de stadioninkomsten. Een deel van de media-inkomsten uit de Eredivisie worden ook verloren en dit zal een meerjarig effect hebben. Het is namelijk zo dat media-inkomsten verdeeld worden op basis van prestaties van een club in het verleden, legt Peeters uit. Hetzelfde geldt voor de tv-gelden, waar een jaar uitkomen op een lager niveau wordt beschouwd als een zeer slechte prestatie. Deze effecten faseren langzaamaan uit.

Verschillen tussen degraderende clubs

Peeters krijgt de vraag of het ook nog van belang is wat voor soort club degradeert. De onderbouwing van de vraag is als volgt: sommige clubs degraderen steeds en zijn er in die zin mogelijk wat meer op ingesteld, terwijl de degradatie van FC Twente in het verleden er flink op inhakte. Peeters beaamt dat dat een belangrijk punt is. Spelerscontracten zijn nog redelijk flexibel: de looptijd is vaak relatief kort en soms wordt zelfs gebruikgemaakt van clausules in contracten dat het contract ontbonden wordt bij degradatie. Grotere stadions vereisen echter onderhoud en werknemers in de backoffice wil men er in het algemeen ook niet direct uit hebben.

Universitair Hoofddocent
Thomas Peeters, sporteconoom

U kunt de uitzending van NPO Radio 1, 12 mei 2022, hier beluisteren.