De zaak Organon door Jack Burgers & Johan Heilbron

Vrijdag 5 januari is het boek De zaak Organon gepresenteerd in een overvolle zaal 'De Groene Engel' in Oss. Het boek, geschreven door sociologen prof.dr. Jack Burgers en prof.dr. Johan Heilbron samen met studenten van de opleiding Sociologie, gaat over de ondergang van  het succesvolle farmaceutische bedrijf Organon uit Oss.

Burgers en Heilbron onderzochten tien jaar na de teloorgang van Organon hoe het zo ver heeft kunnen komen met een bedrijf dat tachtig jaar lang succes had, onder andere met de anticonceptiepil. Hierbij werden ze geholpen door ex-medewerkers Organon en anderen die bij de verkoop van het bedrijf waren betrokken. Nu maken zij de gebeurtenissen rondom Organon openbaar.

De auteurs concluderen dat de fixatie van topmanagers op het aandeelhoudersbelang een hoofdrol heeft gespeeld in de zaak-Organon. Ook hekelen zij de slechte regulering vanuit de overheid. Onder druk van aandeelhouders worden gezonde bedrijven verhandeld in vijandelijke overnames, waarna ze vaak worden ontmanteld. Bij Organon gingen hierdoor tweeduizend banen en veel potentiële kennis verloren, veelal als gevolg van de verkoop van bedrijfsonderdelen.

Het is hiermee een schoolvoorbeeld van een bredere trend. ‘Organon ging ten onder aan kortetermijnbelangen die de financiële markten ook nu nog beheersen,’ zegt Heilbron. ‘Deze fixatie werkt destructief, vooral voor complexe, hoogtechnologische bedrijven.’ Volgens Heilbron is de invloed van aandeelhouders in de tien jaar sinds Organons ondergang alleen nog maar gegroeid.

De zaak Orgnanon | Jack Burgers, Johan Heilbron Prometheus | 1e druk, 2018

EAN: 9789044636048

In de mediaDe VolkskrantNPO radio 1BNR podcastOmroep BrabantBrabants DagbladDe Volkskrant (economie)WNL Op Zondag

Marjolein Kooistra, mediarelaties Erasmus School of Social and Behavioural Sciences | kooistra@essb.eur.nl | +31 10 408 2135