Deflatie? Europa moet dor hout wegkappen

Het leven wordt goedkoper in de negentien eurolanden. Dat meldde statistiekbureau Eurostat op maandag 29 februari 2016. Bij structurele prijsdalingen wordt er ook wel gesproken van deflatie. Dat geldt als een grote bedreiging voor de economische groei omdat de waarde van de schulden toenemen. De Europese Centrale Bank (ECB) probeert daarom al maandenlang het lage inflatieniveau op te hogen door op grote schaal schuldpapier op te kopen. Bas Jacobs, hoogleraar economie en overheidsfinanciën aan Erasmus School of Economics, geeft zijn mening over de situatie in het Reformatorisch Dagblad.

‘De oplossing ligt in onconventionele en onorthodoxe maatregelen, zoals monetair financieren van staatsschuld, helikoptergeld of een veel ruimer begrotingsbeleid. Maar al het beleid dat kan werken wordt door de politiek afgewezen of verboden.’ Aldus Jacobs.

Zie hieronder voor het volledige artikel zoals verschenen in het Reformatorisch Dagblad, d.d. 1 maart 2016.