Descartes-Huygensprijs voor econoom Olivier l’Haridon

De Franse gedragseconoom Olivier l’Haridon is een van de twee winnaars van de Descartes-Huygensprijs 2016. Dat heeft de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) bekendgemaakt.

l’Haridon, co-auteur van diverse wetenschappelijke artikelen samen met Aurélien Baillon, Han Bleichrodt en Peter Wakker van Erasmus School of Economics en voorgedragen door deze onderzoekers, krijgt de prijs voor zijn excellente onderzoek en bijdrage aan de Frans-Nederlandse samenwerking. Met de prijs van € 23.000, kan de Fransman onderzoek in Nederland gaan doen. De feestelijke uitreiking van de Descartes-Huygensprijs vindt op maandag 30 januari 2017 plaats in Amsterdam.

Over Olivier l’Haridon
Olivier l’Haridon (1972) is hoogleraar economie aan de Université de Rennes in Bretagne in Frankrijk. L'Haridon is gedragseconoom. Hij combineert arbeidseconomie en besliskunde met onderzoek in de experimentele economie. Op dit moment is l'Haridon onder andere bezig met onderzoek naar de perceptie van de kosten en effecten van interventies in de gezondheidszorg.

De jury is onder de indruk van de belangwekkende publicaties en van de langdurige en continue samenwerking van l'Haridon met Nederlandse onderzoekers, promovendi en masterstudenten van Erasmus Universiteit Rotterdam. Met de Descartes-Huygensprijs wil l'Haridon de komende jaren een intensieve samenwerking voortzetten met Erasmus School of Economics. Die samenwerking zal onder andere leiden tot de ontwikkeling van nudge-technieken en digitale middelen om mensen te helpen bij het nemen van beslissingen in onzekere, veranderende situaties.

Over de Descartes-Huygensprijs
De Franse en Nederlandse regeringen hebben de Descartes-Huygensprijs in 1995 ingesteld. De prijs is bestemd voor wetenschappelijke onderzoekers voor hun excellente onderzoek en hun bijdrage aan de Nederlands-Franse samenwerking. In drie opeenvolgende jaren komen de geestes- en sociale wetenschappen, de natuurwetenschappen en de levenswetenschappen aan bod. De KNAW kiest de Franse kandidaat. De Nederlandse kandidaat wordt gekozen door de Académie des Sciences. Het te winnen geldbedrag van € 23.000 is bestemd voor een verblijf als gastonderzoeker in Nederland, respectievelijk in Frankrijk.

De prijsuitreiking vindt plaats op 30 januari 2017, van 16.00 – 18.00 uur te Amsterdam. Voor meer informatie over deze uitreiking en de aanmeldprocedure, klik hier.