Digitale platformen op de expeditiemarkt: een wolf in schaapskleren of juist een zegen?

Jaarlijks gaan miljoenen containers de wereld rond. Wie nu een lading de wereld over wil sturen, tikt wat gegevens in op een boekingsplatform, checkt de opties en kosten, en reserveert een container. Zo regel je in no time het gewenste transport. Digitale boekingsplatformen schudden de expeditiemarkt door elkaar en veroveren marktaandeel. Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) en TNO hebben in opdracht van SmartPort en in samenwerking met Fenex en Evofenedex onderzocht wat de impact van platformisering is op de expeditiemarkt. Vanuit de EUR is Rob Zuidwijk, hoogleraar Global Supply Chains and Ports bij Rotterdam School of Management, Erasmus University, betrokken.

Digitale expediteurs als Flexport, Shypple en Cogoport veroveren marktaandeel met hun online boekingsplatformen. Deze ontwikkeling kan in andere sectoren enorm disruptief zijn, denk aan taxidiensten (Uber), hotelboekingen (Booking.com) of thuisbezorging (Just Eat Takeaway).

Onderzoek naar voor- en nadelen traditionele en digitale expediteurs

TNO en EUR hebben een survey uitgezet onder 72 bedrijven, hebben 13 diepte-interviews uitgevoerd en drie discussiesessies georganiseerd. Daarin komen een aantal usp’s naar voren waarvan bestaande expediteurs denken nog voldoende onderscheidend te zijn. Zaken als klantmanagement en klantintimiteit, het managen van uitzonderingen en verstoringen in de logistieke keten, hulp bieden in het complexe oerwoud van verschillende achterlanddiensten, omgaan met douanecomplexiteit en het bieden van aanvullende dienstverlening.

De digitale expediteurs weerleggen deze usp’s juist, en geven aan met geavanceerde data analyse en data integratie met andere platformen, die zogenaamde achterstand juist om te buigen in een voorsprong. Ook is het perspectief van de verladende klant nadrukkelijk aan bod gekomen. Die wil, naast betrouwbare en concurrerende expeditie diensten, vooral hulp om expeditie processen beter te integreren in zijn supply chain. Of hij die stap zelf doet, laat uitbesteden of in co-creatie doet hangt onder meer af van de mate van openheid van de verlader en het vermogen van de (digitale) expediteur om echt meerwaarde te kunnen bieden.

Platformisering

Een objectief beoordelingskader voor de disruptieve kracht van digitale technologieën is toegepast op de platformisering in de expeditiemarkt. De uitkomsten geven stof tot nadenken. Is de platformisering nu een wolf in schaapskleren voor de bestaande expediteur of juist een zegen? 

Meer informatie

Wil je meer weten of vragen stellen over het rapport? Op 11 februari organiseert SmartPort in samenwerking met TNO, EUR, Fenex en Evofenedex een online communitysessie Boekingsplatformen

Lees het gehele onderzoeksrapport.