Discussie over Nederland als belastingparadijs wordt onjuist gevoerd

Discussie over Nederland als belastingparadijs wordt onjuist

Zeker de laatste jaren wordt er veel discussie gevoerd over de verhouding tussen het hebben van fiscaal vriendelijke –juridisch toegestane- structuren, maatschappelijk verantwoord ondernemen en mogelijke (niet aangemelde en toegestane) staatssteun. Dick van Sprundel, wetenschappelijk medewerker/promovendus en verbonden aan Erasmus School of Economics, bespreekt dit in zijn column d.d. 12 juni 2014 bij TaxLive.nl.

Populaire televisieprogramma's als Zembla en Pauw & Witteman hebben al aandacht gevraagd voor deze problematiek. Fiscale ontwikkelingen met betrekking tot Starbucks, Google, NS en ook Philip Morris hebben de landelijke journaals en dagbladen gehaald en tot Kamervragen geleid. Veelal werden Nederland en belastingparadijs in een adem genoemd. Hoewel Nederland mede vanwege haar open economie inderdaad van oudsher een aantrekkelijk fiscaal klimaat heeft, wordt Nederland ten onrechte als belastingparadijs bestempeld. Bovendien wordt de discussie niet altijd op grond van de juiste informatie gevoerd.

Klik hier om het volledige artikel te lezen op TaxLive.nl, 12 juni 2014.

Dick van Sprundel is wetenschappelijk medewerker/promovendus en verbonden aan Erasmus School of Economics. Tevens is hij werkzaam als Senior Manager International Tax Services bij Ernst & Young Belastingadviseurs LLP.