'Dit was een van de weinige keuzes die Draghi had'

Begin november heeft De Europese Centrale Bank besloten om het opkoopprogramma (QE) met negen maande te verlengen, met een open einde. In het Financieele Dagblad reageren diverse economen op de beslissing, waaronder Mary Pieterse-Bloem, universitair docent bij de sectie Finance van Erasmus School of Economics en hoofd obligaties bij ABN Amro Private Banking International.

'De belangrijkste conclusie is voor mij dat centrale banken op een missie zijn om te normaliseren, maar ook om dat te doen zonder de markt te verstoren. Kijk naar de Federal Reserve. Ze
hielden woensdag de rente gelijk, maar ze hebben er tegelijkertijd voor gezorgd dat de verwachtingen van een renteverhoging in december maximaal zijn.’ aldus Pieterse-Bloem.

Hieronder leest u het volledige artikel in Het Financieele Dagblad, d.d. 4 november 2017.