Docent Gezondheidsrecht over QR-codes op het werk en onderwijs: “voor een hogere vaccinatiegraad zijn verdergaande maatregelen nodig.”

Op dinsdag 2 november 2021 zijn nieuwe coronamaatregelen aangekondigd door het demissionaire kabinet. Volgens André den Exter, universitair hoofddocent Gezondheidsrecht aan Erasmus School of Law, zijn deze nieuwe maatregelen niet voldoende om iets te veranderen aan de vaccinatiegraad: “voor een hogere vaccinatiegraad zijn verdergaande maatregelen nodig.” Den Exter noemt het controleren van QR-codes op het werk en in het hoger onderwijs als voorbeeld in zijn opiniestuk in NRC.

De huidige vaccinatiegraad in Nederland zorgt voor veel problemen. Zo wordt er veel zorg uitgesteld doordat ongevaccineerden op de IC belanden. Deze uitgestelde zorg brengt veel complicaties met zich mee. Daarnaast leidt dit ertoe dat zorgpersoneel overbelast is en dagbestedingsactiviteiten dreigen te sluiten.

"Als het aan Den Exter ligt moet vrijwillig vaccineren altijd de norm blijven en dienen individuele keuzes te worden gerespecteerd, maar hij vindt ook dat deze keuzes consequenties moeten hebben. “De druk verder opvoeren op niet-gevaccineerden is noodzakelijk, en gerechtvaardigd, vanwege het collectieve gezondheidsbelang”, aldus Den Exter.

Hij noemt QR-codes op het werk en in het hoger onderwijs als manier waarop deze druk verder opgevoerd kan worden. Deze maatregel kan alleen niet zomaar doorgevoerd worden: “dat vergt een expliciete wettelijke grondslag, zoals iedere grondrechtenbeperking”, zegt Den Exter. Hij ziet het aanpassen van de Wet Publieke Gezondheid als meest reële optie. Deze is in het verleden ook aangepast om de coronapas in te voeren voor horeca, sportactiviteiten en evenementen.

Den Exter verwacht dat de handhaving van de maatregel problematisch zou zijn. Boa’s en politieagenten hebben volgens hem immers onvoldoende capaciteit om elk bedrijf te controleren. Werkgevers en werknemers hebben volgens Den Exter voor een gedeelte een eigen verantwoordelijkheid om niet-gevaccineerden aan te spreken op hun onverantwoordelijke gedrag.

"Mogelijk dat door de maatregel mensen in de zorg en het onderwijs zullen uitstromen, maar zij bieden wel ruimte voor een veilige werk-, woon-, en leeromgeving voor anderen", aldus den Exter.

Universitair Hoofddocent

Klik hier voor het hele opiniestuk.