Drillrap: “de soundtrack van het straatleven”

Foto van Jeroen van den Broek

Deze week werd de rechtszaak voortgezet waarbij twee verdachten terechtstaan voor de gewelddadige confrontatie tussen een Amsterdamse en een Rotterdamse jeugdgroep op de pier van Scheveningen. Een negentienjarige jongen is bij deze confrontatie neergestoken en om het leven gekomen. Het incident wordt in verband gebracht met drillrap, maar de vraag is in hoeverre deze muziek een rol speelt bij dit incident en vergelijkbare incidenten. Jeroen van den Broek, criminoloog en onderzoeker aan Erasmus School of Law, beantwoordt deze vraag tijdens een interview op Radio 1. Van den Broek heeft samen met Robby Roks, universitair docent Criminologie aan Erasmus School of Law, uitgebreid onderzoek gedaan naar het verband tussen drillrap en geweld.

Drillrap is een uitingsvorm van jongeren die zijn ingebed in een bredere straatcultuur. Via de drillrap dagen ze andere jeugdgroepen uit, wat een katalyserend effect kan hebben en kan leiden tot gewelddadige confrontaties. Van den Broek benadrukt echter dat drillrap niet ‘bestempeld moet worden als de oorzaak van al het kwaad.’ De rap is ingebed in een bredere straatcultuur waarin uitdagen en profileren aan de orde van de dag zijn. Drillrap kan worden gezien als ‘de soundtrack van het straatleven’.

De rol van drillrap moet echter ook niet volledig uitgesloten worden. Het helpt jongeren om zich online te profileren als ‘grote jongens’ die niet terugdeinzen voor geweld en het leven op straat goed kennen. Het gevaar is dat ze zichzelf, net zoals vele anderen op sociale media, zo authentiek mogelijk proberen te presenteren. Andere jongeren die geconfronteerd worden met deze drillrapvideo’s, maar ook andere gewelddadige online uitingen, kunnen dit vervolgens als een realiteit gaan beschouwen.

Om dit laatste te voorkomen stelt Van den Broek dat er een belangrijke rol is weggelegd voor preventie. Aan de ene kant door jongeren bewust te maken van de gevolgen die het claimen van een dergelijk online imago kan hebben, en aan de andere kant door jongeren te leren dat niet alles wat ze online zien echt is.

Ook is het belangrijk drillrap te durven zien als een stap weg van de straat in plaats van het opzoeken van geweld. Veel jongeren zien in drill een manier om aan het straatleven te ontsnappen. ‘Daarbij is het belangrijk strafbaar gedrag te onderscheiden van stoerdoenerij’ aldus Van den Broek. Een groot deel van wat we zien binnen drillrap valt in deze laatste categorie. ‘Als we drillrap als geheel gaan criminaliseren, slaan we de plank mis. Focus je dus niet te veel op drill, maar bezie het in het bredere plaatje.’

Van den Broek en Roks zijn op dit moment samen met Frank Weerman, hoogleraar Jeugdcriminaliteit aan Erasmus School of Law, en Jip Willink, docent Criminologie aan Erasmus School of Law, op bezig met een vervolgonderzoek naar de messenproblematiek onder jongeren. Het onderzoek loopt naar verwachting tot medio 2022.

Onderzoeker

Klik hier voor het hele fragment op NPO Radio 1.