Drugshandel en bedreiging bij zorginstellingen voor criminelen: het roer moet om

André den Exter

In ruim een kwart van de zorginstellingen die ex-gevangenen met een verslaving of een stoornis behandelen is sprake van drugshandel, onbekwaam personeel of andere misstanden. Een aanzienlijk deel van deze instellingen hebben hun zaken niet op orde, terwijl ze nog steeds onder contract staan bij het Ministerie van Justitie en Veiligheid. André den Exter, universitair hoofddocent Gezondheidsrecht aan Erasmus School of Law, uit zijn kritiek tegenover RTL Nieuws.

46 van de ruim 160 aanbieders van zogeheten forensische zorg heeft de zaken niet op orde, blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. Het gaat om drugshandel binnen de instelling, onbekwaam personeel, of bedreiging. Ook zijn er instellingen die werken met winstmarges van dertig procent en bestuurders die zichzelf bonussen van enkele tonnen uitkeren. Deze misstanden zijn extra zorgelijk, gezien forensische zorg een maatregel is die wordt opgelegd aan een verdachte door een rechter of het OM. De verdachte heeft in die zin geen keuze voor het ondergaan van een behandeling in zo’n instelling.

Verbannen uit gemeenten
Juist de hoge winsten en winstuitkeringen aan bestuurders storen Den Exter: “Het contracteren van zorgaanbieders die dividenduitkeringen toekennen aan bestuurders is juridisch wellicht mogelijk, maar dat zou nooit geaccepteerd moeten worden door Justitie." Zelfs wanneer een instelling niet meer welkom is in bepaalde gemeenten wegens vermoedens van fraude of slechte zorg, blijkt deze instelling vaak nog onder contract te staan bij het ministerie, blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws. Den Exter: “Het is maatschappelijk heel bedenkelijk dat zorgaanbieders met malversaties gewoon hun praktijken kunnen continueren bij Justitie.”

Het roer om
Volgens de universitair hoofddocent Gezondheidsrecht van de Erasmus School of Law is het niet alleen belangrijk dat het ministerie van Justitie en Veiligheid hier binnen afzienbare tijd ander beleid op gaat voeren, ze zijn zelfs verplicht om het te veranderen: “Het betreft immers een kwetsbare groep zorggebruikers waar Justitie verantwoordelijk voor is. Dat schept dus verplichtingen ten aanzien van de aangeboden zorg.”

Universitair Hoofddocent

Klik hier voor het hele artikel van RTL Nieuws.