Duitsland een havik? 'De kampen gaan verschuiven'

Het Financieele Dagblad
Casper de Vries
Erasmus School of Economics

In een recentelijk gepubliceerd artikel van het Financieele Dagblad behandelt Casper de Vries, emeritus hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics, de rol van Duitsland in het verzet tegen    monetaire financiering.

In juli 2022 lanceerde de Europese Centrale Bank (ECB) het Transmissie Protectie Mechanisme (TPI); een middel om de oplopende renteverschillen binnen de eurozone te verkleinen. Een ogenschijnlijk slechte keuze, aldus de econoom. Het is volgens hem namelijk zeer onduidelijk wanneer een monetair beleid doorwerkt in de daadwerkelijke marktrente. Bovendien stelt De Vries dat het TPI te frequent en te ongecontroleerd wordt ingezet.

Het zou volgens de emeritus hoogleraar beter zijn om het Europese noodfonds voor landen die in problemen komen, het ESM, een grotere rol te laten spelen. Dit mechanisme stelt geld ter beschikking aan landen met een te hoge staatsschuld. Als gevolg hiervan heeft een land dan een schuld bij het ESM, vergelijkbaar met een schuld die een bedrijf kan hebben bij een bank. Toch schuilt ook hier een gevaar achter: het mechanisme lijkt in grote lijnen op monetaire financiering, het financieren van overheidstekorten door de ECB, wat verboden is in de eurozone.

Ten slotte uit De Vries zijn zorgen over de toekomstige situatie van buurland Duitsland. Aangezien de werkenden in Duitsland de pensioenen voor de ouderen betalen en vergrijzing een opkomend probleem is, verwacht hij dat ook Duitsland in de komende twintig jaar veel moet gaan lenen.

U kunt het volledige artikel van het Financieele Dagblad, 30 augustus 2022, hierboven downloaden.