Economen roepen op tot prijsplafond voor energie

Irene van Staveren

Een groep prominente economen, waaronder Irene van Staveren van het International Institute of Social Studies roept de regering op om een prijsplafond voor energie in te stellen. De economen zeggen dat zo’n plafond nadelen kent, maar dat we die moeten afwegen tegen de kosten van niets doen: een grote toename van onzekerheid, stress, schulden en armoede.

In het opiniestuk in de Volkskrant schrijven zij: “Economen vinden doorgaans dat overheden moeten wegblijven van prijsingrepen, en steun moeten bieden via inkomenspolitiek. Er zijn echter goede redenen om de markt voor een essentieel product als energie anders te bekijken. Nu inkomenssteun onuitvoerbaar blijkt, zal de overheid ook instrumenten als een tijdelijk prijsplafond voor de verkoop aan consumenten moeten overwegen”.

Schulden, toenemende zorgkosten en slechte schoolprestaties

Ze kijken hierbij niet alleen naar de cijfers, maar naar de brede welvaart in de samenleving. De hoge energieprijs doet daar namelijk afbreuk aan. “Niet handelen betekent een grote toename van onzekerheid, stress, schulden en armoede. Dat kan grote negatieve gevolgen hebben voor de samenleving. Denk aan afnemende schoolprestaties, toenemende zorgkosten en een groter beroep op gemeentelijke dienstverlening. Het voorkomen van zo’n scenario levert veel op.”

Concluderend: “Een prijsplafond kent weliswaar nadelen, maar die moeten we afwegen tegen de kosten van stilzitten. Een prijsingreep is een acceptabel instrument als alternatieven niet voorhanden zijn.”

Lees het gehele opiniestuk in de Volkskrant