Economische voorspellingen in crisistijd

Philip Hans Franses

Dat de economie krimpt als gevolg van de coronacrisis staat vast, maar er zijn verschillende voorspellingen en scenario’s over hoe erg de schade gaat zijn. Momenteel wordt uitgegaan van een afname van 6 tot 8 procent voor 2020, maar zeker zijn deze cijfers niet. Philip Hans Franses, Professor of Applied Econometrics at Erasmus School of Economics, geeft zijn kijk op de verschillende voorspellingen.

Vele verschillende voorspellingen

De Nederlandse overheid baseert zich op de voorspellingen van het Centraal Planbureau (CPB). Zij maken voorspellingen op de korte, middellange en lange termijn, gebaseerd op wat er nu gebeurt in de economie. Naast het CPB maakt ook de Nederlandse Bank (DNB) elk half jaar een raming over de economische groei. Hierin zijn zij niet de enige, ook andere banken houden zich bezig met het maken van voorspellingen. Deze zijn vaak gebaseerd op andere indicatoren dan de planbureaus, waardoor een voorspellingen sneller kunnen worden gemaakt. Een van de gebruikte indicatoren zijn de open- en dichtgaande slagbomen in de Rotterdamse haven die inzicht geven in de internationale handel. Een erg belangrijke indicator, stelt Philip Hans Franses. Als laatst zijn er nog internationale voorspellingen van onder andere de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) en de Europese Centrale Bank.

Concurrerende voorspellingen

Volgens Philip Hans Franses is het niet erg dat sommige voorspellingen met elkaar concurreren. "Hoe meer hoe beter. Neem er als lezer het gemiddelde van, dan heb je het beste van alle werelden, maar voor de Nederlandse overheid geldt dat de ramingen van het CPB het belangrijkst zijn." zegt Franses tegen NOS. Of de voorspellingen ook voor de normale Nederlander relevant zijn hangt af van de persoonlijke situatie, stelt Franses. Velen zullen het niet direct voelen in de portemonnee.

Philip Hans Franses

Lees hier het hele item van NOS, 24 juni 2020.