Een Analyse van de Lage Groeicijfers in de eurozone

BNR Nieuwsradio
Bas Jacobs
Erasmus School of Economics

Eurostat heeft berekend dat de Eurozone het afgelopen kwartaal met 0,2% is gegroeid. Bas Jacobs, hoogleraar overheidsfinanciën en economisch beleid aan Erasmus School of Economics, laat zijn licht schijnen over dit lage groeicijfer in een interview met BNR Nieuwsradio (2 mei 2022).

Verschillende groeicijfers in eurozone

Jacobs gaat dieper in op het lage groeicijfer in de eurozone. Hij stelt dat onder andere Italië, Spanje en Frankrijk lage of gestagneerde groeicijfers hebben laten zien. Andere landen in de eurozone, zoals Duitsland, laten echter een stijging van de groei zien ten opzichte van het vorige kwartaal. Voor Nederland zijn de cijfers voor het laatste kwartaal nog niet beschikbaar.

Waarom lage groeicijfers?

Er zijn verschillende redenen voor deze lage groeicijfers, de hoogleraar stelt dat al deze redenen één noemer hebben: ze hebben allemaal te maken met de aanbodzijde van de economie. Het gaat onder meer om de oorlog in Oekraïne en de daarmee samenhangende sancties, de hogere energie- en voedselprijzen en de (nog steeds aanhoudende) forse COVID-gerelateerde maatregelen in China.

Stagflatie?

Vóór de oorlog vreesden economen voor een loon-prijsspiraal en een oververhitte economie. Nu wordt echter gevreesd voor stagflatie: een stagnerende economie met stijgende inflatie. Hoogleraar Jacobs erkent dit risico voor de korte termijn. Maar hij benadrukt dat de inflatieverwachtingen nog niet op een hoger niveau zijn verankerd. Dit betekent dat het risico voor een loon-prijsspiraal nog steeds laag is, aangezien de vakbonden de inflatieverwachtingen gebruiken voor hun loononderhandelingen.

Wat als de inflatieverwachtingen stijgen?

De Centrale Bank toetst het monetaire beleid aan de inflatieverwachtingen, legt de hoogleraar uit. De Centrale Bank probeert de verwachtingen van individuen te sturen in de richting van de inflatie die de Centrale Bank als doel heeft gesteld, 'goddelijk toeval'.  Als de Centrale Bank daar niet in slaagt, is de enige remedie om de inflatieverwachtingen van individuen bij te stellen door de rente te verhogen en het monetaire beleid te verkrappen.

Wisselkoers dollar/euro

Jacobs gaat kort in op de hogere dollarkoers waarmee de eurozone wordt geconfronteerd. Een dollar kost in euro's nu ongeveer 1,05. Ter vergelijking: vorig jaar kostte dit 1,22, een stijging van meer dan 10%. Dit zal leiden tot een nog hogere inflatie in de eurozone, aangezien goederen en diensten uit de Verenigde Staten voor ons duurder zullen zijn. Desondanks komt deze duurdere dollar ook het concurrentievermogen van het Europese bedrijfsleven ten goede, aangezien onze goederen en diensten relatief minder duur zijn geworden voor de Verenigde Staten.

Bas Jacobs, hoogleraar overheidsfinanciën en economisch beleid

Voor het hele item van BNR Nieuwsradio, 2 mei 2022, klik hier.