Een canon van de gezondheidseconomie

Eddy van Doorslaer, hoogleraar gezondheidseconomie aan Erasmus School of Economics, levert een bijdrage aan Economisch Statistische Berichten, d.d. 9 april jl. Samen met co-auteurs Erik Schut (iBMG) en Hugo Keuzenkamp, lid RvB Westfriesgasthuis), schrijft hij over de inzichten die de gezondheidseconomie in de afgelopen 50 jaar heeft opgeleverd.

‘Idealiter zouden zorgaanbieders moeten worden beloond voor goede uitkomsten en zou hun honorering moeten afhangen van de gezondheidsverbetering voor de patiënt. Maar uitkomsten zijn moeilijk meetbaar en het bepalen van de toegevoegde waarde van de zorgaanbieder is zo mogelijk nog lastiger. Contracten zijn daardoor incompleet en geen enkel betalingssysteem genereert daarom perfecte prikkels.’ Aldus van Doorslaer.

Klik hier om het artikel van Eddy van Doorslaer te lezen op de website van ESB.