Een duurzaam 2019, muziek als medicijn en depressie-epidemie in Studio Erasmus

studiumgenerale@eur.nl - do not reuse

Liesbeth Enneking en Arnold Tukker stippelen een route uit naar een duurzaam 2019. Muziek als medicijn? En hoe kan Rotterdam het beste reageren op de ‘depressie-epidemie’? Dat en meer dinsdag 11 december 2018 in Studio Erasmus, de maandelijkse talkshow van de Erasmus Universiteit Rotterdam in Theater Rotterdam.

Op dinsdag 11 december 2018 staan in Studio Erasmus in Theater Rotterdam o.a. op het programma:

• Een doorbraak in het kankeronderzoek? – Oncoloog Arjen Joosse over de Nobelprijs voor de Geneeskunde, die deze maand uitgereikt wordt aan de Amerikaan James Allison en de Japanner Tasuku Honjo voor hun werk op het gebied van immuuntherapie. Wat betekend dit voor de patiënten in zijn behandelkamer?
  • Hoe worden we in 2019 wel duurzaam? - Jurist Liesbeth Enneking en industrieel ecoloog Arnold Tukker stippelen de route uit naar een sweatshop-vrije wereld, belastingen op CO2-opslag en een echte - hoognodige - systeemverandering.
  • Muziek als medicijn? - Er zijn al jaren aanwijzingen dat muziek invloed heeft op de hersenen, op angst, stress en pijn. Maar nu is er ook bewijs. Kinderen die een operatie ondergaan ervaren minder pijn en angst als zij naar muziek luisteren dan kinderen die niet naar muziek luisteren. Onderzoeker Marianne van der Heijden promoveerde afgelopen maand op het onderzoek Music in Medicine, the value of music interventions for hospitalized children.
  • Hoe kan Rotterdam het beste reageren op de 'depressie-epidemie'? - Mini-stadscollege door filosoof Bert van den Bergh i.s.m. Vers Beton.

Met livemuziek van Rotterdamse singer-songwriter Sophia Schutte.

Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met Studium Generale, Vers Beton, Erasmus Magazine en Theater Rotterdam. Mede mogelijk gemaakt door Erasmus Trustfonds. Presentatie: Geert Maarse.

Toegang gratis, reserveren mogelijk via deze link.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 4081216 of E press@eur.nl