Een evaluatie van het ECB-beleid

BNR Nieuwsradio
Casper de Vries
Erasmus School of Economics

In een uitzending van BNR Nieuwsradio bespreekt Casper de Vries, emeritus hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics, het monetaire en fiscale beleid van de Europese Centrale Bank. Met een van de krachtigste instrumenten, het rente-instrument, moet volgens De Vries zeer zorgvuldig worden omgegaan.

Voorheen focuste de Europese Centrale Bank zich vooral op verruimend monetair beleid. Echter, tegenwoordig is de focus verschoven naar een verkrappend monetair beleid. Daarbij maakt de Europese Centrale Bank voornamelijk gebruik van het rente-instrument. Het effect van dit instrument wordt echter minder als de rente ongeveer nul is. ‘Het instrument is dan bot geworden, want je kan de rente niet te ver onder nul brengen’, aldus de emeritus hoogleraar.

Toch is er nog een andere oplossing: het opkopen van obligaties. De Europese Centrale Bank is bezig met het opvoeren van de rentestand vanwege de oplopende inflatie. De verkoop van obligaties die in het bezit zijn van de centrale bank, laat de rente nog harder stijgen. ‘Het verkopen van de obligaties heeft ook invloed op de lange termijn en dat kan voor behoorlijk wat onevenwichtigheden op de obligatiemarkt zorgen’, vreest De Vries.

U kunt de volledige aflevering van BNR Nieuwsradio, 1 maart 2023, hier beluisteren.