Een goed begin is het halve werk: de eerste training voor student-docenten

Student ambassadors get a training about outreach

Op de vroege zaterdagochtend van 14 oktober verzamelden student-docenten van het Academisch Outreach Programma (AOP) zich in het Polak Gebouw van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) voor de eerste training van het jaar. Na een warme introductie werden de student-docenten verdeeld in twee groepen: de ervaren student-docenten, die al eerder hebben gewerkt voor het AOP, gingen aan de slag met het thema ‘scaffolding’, terwijl de nieuwe student-docenten aan de slag gingen met een belangrijk ander thema: rolmodel zijn. Deze eerste introductie in het onderwerp bood belangrijke inzichten in hoe student-docenten deze rol op zich kunne nemen en welke verantwoordelijkheden daarbij komen kijken bij hun werk voor het AOP.

Na deze leerzame sessies werden alle student-docenten weer samengebracht voor een gezamenlijke sessie over micro-agressies. Door middel van rollenspellen werden mogelijke situaties uitgebeeld en kregen de student-docenten tips over hoe ze met dergelijke situaties om kunnen gaan in hun werk. Na de lunch was het tijd voor de student-docenten om hun eigen mini-lessen te geven. Om de student-docenten te helpen bij het verbeteren van hun lesgeefvaardigheden, stonden verschillende docenten uit Rotterdam klaar om hen feedback te geven.

Tonia Krijgsman van de Agnesschool: “Het was bijzonder om te zien dat er veel student-docenten zijn die zich verbonden voelen, het belang zien en zich in willen zetten voor het Outreach programma. Ook was ik positief verrast over de juiste lichaamstaal en het zelfvertrouwen van de studenten waarmee zij voor de groep stonden. Ik zag mooie doelgerichte lessen waarna zij ook elkaar waardevolle tips en positieve feedback gaven. Zolang er kinderen zijn die rolmodellen, kennis van mogelijke schoolroutes en ondersteuningsmogelijkheden missen, blijft kansenongelijkheid bestaan. Door het Outreach initiatief krijgen onze leerlingen lessen van studenten die veelal rolmodellen zijn en volgen zij een kindercollege in een collegezaal op de campus. Hiermee geven wij hen een kennismaking met het wetenschappelijk onderwijs.”

Een andere docent benadrukte het belang van de open houding die zij die middag bij de student-docenten terugzag: "Om van elkaar te leren is het belangrijk om je kwetsbaar op te stellen en feedback te zien als een middel om te groeien. Nadat het ijs gebroken was, vroegen studenten actief om een kritische beoordeling van hun eigen leerpunten. Samen creëerden wij een veilig klimaat waarbij het doel was om te kijken waar wij verbeteringen konden aanbrengen. Verder werd er erg veel gelachen en was er plezier in het werk."

De toewijding van de student-docenten om te leren, te inspireren en te streven naar verbetering belooft veel goeds. Het team van het AOP is trots op haar student-docenten en kijkt uit naar het mooie werk dat zij komend jaar zullen verrichten op scholen en in de stad!