Een hoog inkomen is niet slechts het gevolg van hard werken

Brainwash
Image - Robert Dur

Recent verscheen Robert Dur, hoogleraar economie van prikkels aan Erasmus School of Economics, in een interview met Brainwash over de invloed van het hebben van pech of geluk op je loonstrook. Het is lang niet altijd zo dat een hoog salaris gevolg is van hard werken, stelt Dur. Er zijn veel meer factoren die invloed hebben op je inkomen.

Mensen met een laag inkomen denken vaker dat dit lage inkomen komt door ongelukkige omstandigheden die buiten hun macht liggen. Andersom zie je ook vaak dat mensen met een hoog inkomen vaker denken dat dit volledig te wijten is aan hun harde werk. ‘Dit noemen we de self-serving bias’, legt de hoogleraar uit. ‘We hebben de neiging om positieve gebeurtenissen aan onszelf toe te schrijven, en negatieve gebeurtenissen aan omstandigheden buiten onze invloed.’

Mensen met een hoog inkomen die denken dat dat volledig het gevolg is van hard werken, hebben het meestal mis. Het inkomen van je ouders weegt namelijk vaak nog wel zwaarder mee in het bepalen van je inkomen dan hoe hard je werkt. Rijke ouders kunnen hun kinderen namelijk meer kansen tot ontwikkeling bieden, hebben een beter netwerk en bezitten vaak meer kennis dan ouders met een laag inkomen.

U kunt het volledige artikel van Brainwash, 2 januari 2024, hier lezen.