Een ijsdouche voor donateurs

‘Geven voor de verspreiding van malarianetten is 500 keer zo nuttig als geven voor ALS-medicatie’. Dat beweert Kellie Liket, onderzoekster aan Erasmus School of Economics.

‘Als we gezamenlijk proberen meer aandacht te hebben voor de impact van onze gift, creëren we een geweldige kans om de levens van duizenden mensen te verbeteren. En dit met relatief weinig effect op de eigen portemonnee. Door per jaar 10 procent van het salaris weg te geven, kan een Nederlander zo’n dertig levens redden. Maar dan moeten we ons niet laten leiden door hypes, maar door het effect dat onze donatie heeft op de levens van anderen.’ Aldus Liket.

Bij Radio 1 zegt Liket dat ze graag zou zien dat mensen bewuster nadenken over hun gift. ‘We moeten proberen met zo min mogelijk giften, zoveel mogelijk mensen te helpen.’

'Er is niets mis mee dat Stichting ALS met een Ice Bucket Challenge geld binnenhaalt. Maar met hetzelfde aantal euro's kan veel meer resultaat worden geboekt in termen van het aantal mensenlevens.' Aldus Liket in Trouw.

Klik hieronder om het hele artikel te lezen in De Volkskrant, d.d. 27 augustus 2014.

Klik hier voor het hele fragment van het radioprogramma ‘Dit Is De Dag’ (Radio 1), d.d. 27 augustus 2014.

Klik hier om het hele artikel te lezen op de website van Trouw, d.d. 27 augustus 2014.

Klik hier voor het fragment (vanaf 2:40:00) van radioprogramma 'De Ochtend' (Radio 1), d.d. 1 september 2014.

Klik hieronder om het artikel te lezen in Trouw, d.d. 2 september 2014.

Klik hier om het hele fragment van de uitzending te bekijken bij Brandpunt, d.d. 7 september 2014 (Start bij 28.51 min.).

Klik hier voor het interview met Liket in Erasmus Magazine september 2014.

Op vrijdag 11 april 2014 verdedigde Dr. Kellie Liket met succes haar proefschrift met de titel:‘Waarom ‘goed’ doen, niet goed genoeg is. Essays over maatschappelijke impact meting’ aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.