"Een mens dat iets mankeert, moet gewoon geholpen worden"

Foto van Martin Buijsen

De coronabesmettingen lopen op en de ziekenhuizen dreigen weer vol te lopen met (ongevaccineerde) coronapatiënten. Bij Rijnmond benadrukt Martin Buijsen, hoogleraar Gezondheidsrecht aan Erasmus School of Law, dat iedereen zorg verdient. “Een mens dat iets mankeert, moet gewoon geholpen worden, ongeacht de oorzaak van de klachten. Ook als je de beredenering kan maken dat het hun eigen schuld zou kunnen zijn. Wel valt hen, bij het ontbreken van een gewichtige reden, een moreel verwijt te maken”, aldus Buijsen.

Volgens Buijsen hebben gevaccineerden soms het gevoel dat ze geen reguliere zorg meer kunnen krijgen omdat de ziekenhuizen weer dreigen vol te lopen met (ongevaccineerde) coronapatiënten. Hij begrijpt de frustratie van de gevaccineerden, zeker omdat degenen die zich niet laten vaccineren gratis aangeboden preventieve zorg afslaan. Vervolgens maken ongevaccineerden wel aanspraak op een ziekenhuisbehandeling tegen het coronavirus. "Dat is natuurlijk niet echt consequent", aldus Buijsen.

Toch blijft het belangrijk om iedereen zorg te bieden, daarbij geldt een gulden regel volgens Buijsen: “de mensen die de zorg het hardst nodig hebben, komen het eerst in aanmerking. Dat kan ook iemand zijn die coronaklachten heeft en niet gevaccineerd is, want het recht op zorg is een fundamenteel mensenrecht.”

Een moreel verwijt

Buijsen stelt dat niet-gevaccineerden wel een moreel verwijt te maken valt, indien er geen goede reden schuilt achter de beslissing om zich niet te laten vaccineren. "Als iemand zich niet laat vaccineren en een ziekenhuisbed bezet houdt, dan mag je die persoon ook duidelijk maken dat het om een bed gaat dat door een gevaccineerde gebruikt zou kunnen worden die in aanmerking komt voor noodzakelijke zorg. Dat kan wat mij betreft niet hardop genoeg worden gezegd”, zegt de hoogleraar Gezondheidsrecht van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Nieuwe maatregelen voor niet-gevaccineerden onhaalbaar

Volgens Buijsen is het niet haalbaar om alleen voor niet-gevaccineerden nieuwe maatregelen in te stellen. Lokale lockdowns werken namelijk niet: “In de Biblebelt bijvoorbeeld zou dat nog goed te doen zijn, maar in een grote stad als Rotterdam lopen nog genoeg ongevaccineerden rond, en dan is zo'n maatregel wat minder makkelijk uit te voeren. Bovendien kunnen mensen reizen, dus lokale maatregelen hebben het mankement dat ze niet effectief zijn omdat mensen mobiel zijn."

Buijsen pleit voor positieve prikkels om te gaan vaccineren, in plaats van het zoeken naar weer andere dwangmaatregelen. Het niet langer gratis maken van testen, zou het verhogen van de vaccinatiegraad bijvoorbeeld in de hand kunnen werken.

Klik hier voor het hele artikel van Rijnmond.