'Een strikter begrotingsbeleid is niet de oplossing voor langdurige stagnatie'

Bas Jacobs, Bas Jacobs, Professor of Public Finance and Economic Policy at Erasmus School of Economics

De roep om een strikter begrotingsbeleid na de coronacrisis wordt steeds groter. Dit zou een einde moeten maken aan de groeiende schuldenberg. Het CPB waarschuwde al eerder dat het juist belangrijk is om de begroting van de komende jaren in toom te houden. Hoogleraar overheidsfinanciën en economisch beleid Bas Jacobs, vertelt in een artikel van Het Financieele Dagblad dat hij zijn vraagtekens zet bij deze aanpak.

Volgens Jacobs hangt de juiste aanpak af van de economische situatie, en die is niet altijd hetzelfde. Volgens Jacobs kampt de economie nu al een decennium met langdurige stagnatie. ‘Ontsnappen aan langdurige stagnatie gaat met de voorgestelde aanpak daarom niet gebeuren; het is weer roepen om aanbodbeleid bij vraagproblemen. Net als bij de vorige crisis’, waarschuwt hij.

Volgens Jacobs is overbesteding nodig om de inflatie en de rente weer stabiel te krijgen. ‘Het is goed dat nu structureel een wat ruimer begrotingsbeleid wordt gevoerd. Bij voorkeur door grotere overheidsinvesteringen in onderwijs, R&D, infrastructuur en de energietransitie.’ Jacobs is echter ook voorzichtig met een te ruim stimuleringsbeleid, zoals de Amerikaanse president Biden nu voert. ‘Het begrotingsbeleid kan te ver doorschieten, zoals we nu zien gebeuren in de VS. Daar zijn begrotingstekorten dit en volgend jaar meer dan 15% van het bbp. Het grootste naoorlogse economische beleidsexperiment in de wereld.’

Jacobs verwacht dat de inflatie in de VS zal stijgen en het stelsel van centrale banken, de Fed, de rente zal verhogen. Maar dat is volgens hem nog geen reden om terug te keren naar monetaire en budgettaire orthodoxie, wel om het wat rustiger aan te doen dan Biden nu doet.

Bas Jacobs, hoogleraar overheidsfinanciën en economisch beleid

Het volledige artikel van Het Financieele Dagblad, 3 juni 2021, kunt u hierboven downloaden.