Eerste Innovation Festival in Rotterdam

In de Rotterdam Science Tower vindt op donderdag 19 november 2015 één van de grootste innovatie-evenementen van het jaar plaats, het ‘Innovation Festival’. Op die dag verzamelen ruim 1500 innovatieprofessionals, waaronder minister Kamp (Economische Zaken), Harold Goddijn (CEO TomTom) en Neelie Kroes, zich. Dan wordt ook het Merwe Vierhaven gebied, waar de Science Tower is gevestigd, gedoopt tot het 'Innovation District' van Rotterdam. Verder is de presentatie van de Innovation Monitor en de uitreiking van de Innovation Award.  ​

De vier evenementen tijdens het Innovation Festival zijn de de How To Get There Summit, het Getting Smart Congres, de Clean Tech Summit en de Nederlandse finale van de internationale startup competitie Get in the Ring.

Getting Smart Congres: Innovatie Monitor en Innovation Award
Tijdens het Getting Smart Congres licht Henk Volberda (Professor of Strategic Management and Business Policy aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University, RSM), de resultaten van het jaarlijks terugkerende onderzoeksrapport de Erasmus Innovatie Monitor toe. Aansluitend wordt de Erasmus Innovation Award uitgereikt.

Daarnaast presenteert Frank van Oort, hoogleraar Stedelijke en Regionale Economie aan Erasmus School of Economics een onderzoek naar de economische- en arbeidsmarktgevolgen van de transitie naar de nieuwe economie. Ook is er een plenair debat o.l.v. oud-premier Jan Peter Balkenende, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit.

How To Get There Summit: lancering Innovation District
Doel van de How To Get There Summit is om startups, multinationals en innovatiehubs dichter bij elkaar te brengen en hier ervaringen over te delen, om samen sneller te innoveren. Nederland heeft de ambitie om zich stevig te nestelen in de top van Europese startup-landen. De vraag is hoe Nederlandse multinationals hierbij kunnen helpen.

Wethouder Adriaan Visser, oprichter van het Erasmus Centre for Entrepreneurship (ECE) Hendrik Halbe en kunstenaar Daan Roosegaarde lanceren het Merwe Vierhaven en RDM gebied als 'Innovation District' in Rotterdam. De voormalig grootste fruithaven van Europa is de nieuwe broedplaats van snel groeiend en creatief ondernemerschap, met faciliteiten zoals de RDM Campus en de Rotterdam Science Tower, ideaal voor tech-startups en maakindustrie-ondernemers.

Tijdens de How To Get There Summit reikt minister Kamp ook een award uit voor de meest ondernemende overheidsinstelling. Neelie Kroes neemt verder zitting in een panel met oa Harold Goddijn (oprichter/CEO TomTom) over de wijze waarop Nederland de samenwerking tussen startups en multinationals kan bevorderen en hoe wij op dit gebied internationaal toonaangevend kunnen zijn. Op de How To Get There Summit vindt een tevens een besloten Captains’ Meetup® plaats met 25 directieleden van Nederlandse multinationals en 25 startup oprichters die in een werksessie concrete actiepunten op papier gaan zetten om structureel de samenwerking tussen multinationals en startups te bevorderen.

Chief Marketing Officer Stephen Gold van de IBM Watson Group lanceert een nieuw programma waarin Nederlandse startups gebruik kunnen maken van de cognitieve intelligentie van de IBM Watson supercomputer. Nederland is uitgekozen als tweede Europese land, na het VK, waar dit programma zal worden uitgerold.

Get in the Ring
De dag wordt afgesloten met de Nederlandse Finale van startup competitie Get in the Ring. Uit een voorselectie door heel Nederland met ruim 250 startups zijn 6 finalisten gekozen. In de finale zullen deze zes beste Nederlandse startups, voor een publiek van 1000 manen en een jury met o.a. Pieter Zwart (Coolblue) en Jan Kees de Jager (KPN), strijden om een ticket naar Londen waar zij in de regionale finale de Nederlandse eer mogen verdedigen.

Alle informatie op www.innovationfestival2015.nl

Jurgen Nieuwenhuijsen (nieuwenhuijsen@ece.nl) via +31 (0)6 536 60 123.