Eervolle universitaire onderscheiding voor econometrist Christiaan Heij

Erasmus University Rotterdam
Christiaan Heij receiving the Desiderius award from Patrick Groenen

Namens het College van Bestuur van Erasmus Universiteit Rotterdam heeft decaan prof. dr. Patrick Groenen op dinsdag 15 februari dr. Christiaan Heij onderscheiden met ‘De Desiderius’. Heij ontvangt de onderscheiding voor zijn uitzonderlijke bijdrage en enorme inzet voor Erasmus School of Economics in de afgelopen 33 jaar.

‘Een van de beste docenten’

Volgens collega en voormalig decaan prof. dr. Philip Hans Franses, heeft Christiaan Heij een grote impact gehad: ‘Christiaan’s meest in het oog springende bijdrage is zijn onderwijs. Generaties studenten zijn door hem opgeleid in verschillende fases van hun studie. Iedereen herinnert hem als een van de beste docenten die ze ooit hebben gehad.’

Hoofdauteur van een leerboek dat wereldwijd gebruikt wordt

Een tweede verdienste van Heij is dat hij vaak aan het begin stond van vele vernieuwingen in het onderwijs. Zo is Christiaan de kernauteur van het leerboek Econometric Methods with Applications in Business en Economics, dat is uitgebracht door Oxford University Press. Dit leerboek wordt wereldwijd gebruikt. ‘Duizenden studenten van o.a. het Econometrisch Instituut hebben sinds de jaren 2000 hun basiskennis van de Econometrie opgedaan met dit leerboek’, aldus Franses. Het leerboek staat ook aan de basis van de Massive Open Online Course (MOOC) Econometrics: Methods and Applications, waarvan Christiaan Heij de kerndocent is. Het aantal cursisten wereldwijd dat deze meest succesvolle MOOC van Erasmus School of Economics en Erasmus Universiteit Rotterdam volgt overstijgt inmiddels de 150.000. Ook bestuurlijk heeft Christiaan Heij een zeer waardevolle bijdrage geleverd, o.a. door zijn lidmaatschap van opleidingscommissies en de faculteitsraad.

'Studenten zijn altijd een groot deel van het plezier geweest'

In het dankwoord richt Christiaan Heij zich nog tot zijn collega's van het Econometrisch Instituut en de studenten: 'Wat ik in mijn werk heb kunnen bereiken is door anderen mogelijk gemaakt. Mijn collega’s hebben ervoor gezorgd dat ik me altijd thuis voelde. Het zijn zij die in alle diversiteit, zowel een professionele als ook een gemoedelijke sfeer wisten te creëren, met persoonlijke aandacht. En onze studenten zijn altijd een groot deel van het plezier geweest. Hoe leuk is het om ze zo snel te zien groeien in hun kennis en persoonlijkheid.'

Ondanks zijn naderende pensionering blijft Heij betrokken bij het geven en vormgeven van onderwijs en ook het coachen van jonge (inter-)nationale medewerkers.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer aan Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl en 06 53 641 846.