EFR winnaar van de Sustainability Award 2023

EFR wint Sustainability Award 2023 tijdens Opening Academisch Jaar 2023-2024
Alexander Santos Lima

De Economische Faculteitsvereniging Rotterdam (EFR) is de winnaar van de Sustainability Award 2023. Op 4 september 2023 werd dit nieuws bekendgemaakt tijdens de Opening van het Academisch Jaar 2023-2024 van Erasmus Universiteit Rotterdam. De prijs wordt toegekend aan een individu of groep die met het beste bestaande of nieuwe initiatief een positieve bijdrage levert aan de duurzaamheid van de universiteit.

EFR eerste CO2-neutrale faculteits-/studievereniging in Nederland

De Jury besloot unaniem de prijs toe te kennen aan EFR, de faculteitsvereniging van Erasmus School of Economics, vanwege hun bijzondere prestatie om als eerste CO2-neutrale vereniging vooral het openbaar vervoer te gebruiken, plantaardig of vegetarisch voedsel aan te bieden, en andere concrete maatregelen te nemen die de negatieve impact op het milieu verminderen of voorkomen.

Ook het plan voor de besteding van het prijzengeld sprak de jury aan. Zo gaat EFR samen met alle andere faculteits- en studieverenigingen en de Erasmus Sustainability Hub een duurzaamheidsfestival organiseren op campus Woudestein. De jury daagt de EFR graag uit om bij de invulling van het festival ook innovatieve activiteiten toe te passen, als aanvulling op de intussen bekende kledingswaps en het aanbieden van plantaardig voedsel.

Het bestuur van EFR
EFR
Michelle Muus

Voetafdruk van het EFR-kantoor in het G-gebouw is het moeilijkste om aan te pakken

In de afgelopen jaren heeft EFR haar voetafdruk zodanig verkleind en gecompenseerd dat de vereniging volledig CO2-neutraal is. De meeste winst wordt behaald door voor twee buitenlandse reizen van de vereniging de trein of bus te nemen, in plaats van te vliegen. Daarnaast is al het eten dat op evenementen geserveerd wordt nu standaard vegetarisch en wordt er aandacht besteed aan afval en recycling. Volgens EFR was de voetafdruk van hun kantoor in het G-gebouw het moeilijkste om aan te pakken. Alle emissies die EFR uiteindelijk niet kon terugdringen, werden berekend en gecompenseerd door te investeren in projecten. Zoals het behoud van bossen in Brazilië en de aanleg van kleinschalige windmolenparken in India.

Over de Sustainability Award

De Sustainability Award wordt toegekend aan een individu of groep die met het beste bestaande of nieuwe duurzaamheidsinitiatief een positieve bijdrage levert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. De prijs heeft een geldwaarde van maximaal € 5.000, te investeren in het initiatief, plus een certificaat van waardering. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt tijdens de Opening Academisch Jaar.

Voor meer informatie neemt u contact op met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, 06 53 641 846.