Emeritus aartsbisschop Desmond Tutu op 90-jarige leeftijd overleden

Image - Tutu Franses Dullaert
left to right: Desmond Tutu, former Dean Philip Hans Franses and Marc Dullaert (KidsRights)

Aartsbisschop Tutu, Nobelprijswinnaar voor de Vrede en beschermheer van de Internationale Kindervredesprijs, is zondag 26 december op 90-jarige leeftijd overleden. In 2014 hadden de Economische Faculteitsvereniging Rotterdam en Erasmus School of Economics het genoegen Desmond Tutu te verwelkomen op Campus Woudestein, ter viering van de tiende verjaardag van de Internationale Kindervredesprijs.

Indrukwekkend debat met winnaars van de Kindervredesprijs

In aanwezigheid van 600 studenten van de universiteit en Rotterdamse middelbare scholen, deelden de winnaars van de Internationale Kindervredesprijs van voorgaande jaren, Thandiwe Chama, Om Prakash Gurjar, Baruani Ndume, Francia Simon, Chaeli Mycroft en Kesz Valdez, hun ervaringen over hoe ze zich inzetten voor de rechten van het kind. Eregast was emeritus aartsbisschop Desmond Tutu, beschermheer van de Internationale Kindervredesprijs en de stichting KidsRights en winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede in 1984.

Het evenement op campus Woudestein werd geopend met een prachtige dansvoorstelling door leerlingen van Theaterschool Hofplein Rotterdam, gevolgd door toespraken van Hugo de Jonge (destijds wethouder met de portefeuille Onderwijs, Jeugd en Gezin in Rotterdam) en Marc Dullaert, directeur van de stichting Kids Rights, oprichter van de Internationale Kindervredesprijs en destijds de eerste Nederlandse Kinderombudsman. Het hele programma werd professioneel gemodereerd door oud-premier prof. dr. Jan Peter Balkenende en alumnus Arne Gast.

Bijzondere samenwerking tussen KidsRights en Erasmus Universiteit Rotterdam

In 2013 presenteerde kinderrechtenorganisatie KidsRights de eerste KidsRights Index, een wereldwijd meetinstrument dat de nadruk legt op naleving van de rechten van het kind. De index wordt sindsdien jaarlijks gepubliceerd in samenwerking met Erasmus School of Economics en het International Institute of Social Studies. Het vereist een wetenschappelijke benadering om de status van de implementatie van kinderrechten wereldwijd in kaart te brengen. De index baseert zich op bestaande gegevens: kwantitatieve gegevens die jaarlijks door UNICEF worden gepubliceerd in de State of the World's Children en kwalitatieve gegevens kwalitatieve data uit de Concluding Observations, die het VN Comité voor de Rechten van het Kind publiceert voor elk land dat het VN-Kinderrechtenverdrag in 1989 heeft ondertekend.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media en Public Relations Officer van Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, +31 6 53 641 846.