'Er is een verschil tussen dingen goed doen en de goede dingen doen'

Jan Peter Balkenende sitting whilst looking at the camera
Erasmus School of Law

Jan Peter Balkenende, emeritus-hoogleraar aan Erasmus School of Law/Erasmus School of Economics en hoogleraar Karen Maas, academisch directeur van Impact Centre Erasmus, bespreken in een interview door Economische Statistische Berichten (ESB) of bedrijven genoeg bijdragen aan brede welvaart (5 januari, 2024).

Lange termijn waardecreatie

Hoogleraar Maas benadrukt dat waardecreatie op lange termijn verder kijkt dan winst maken. Toch erkent ze ook het belang van winstgevendheid van bedrijven voor het bereiken van brede welvaartsdoelen. De crux is volgens Maas dat bedrijven de neiging hebben te veel te doen zonder een stap terug te doen om na te denken over wat ze wel en niet willen doen. Balkenende onderstreept dit: 'Er is een verschil tussen dingen goed doen en de goede dingen doen'.

Hoe vertaal je als bedrijf brede welvaartmissies naar de praktijk? Door het doel te vertalen naar beleid, strategie, doelen en verantwoordelijkheden, reageert de academisch directeur. Ze merkt dat bedrijven dit steeds meer proberen, maar dat geld een belangrijke rol blijft spelen. Daarom is het belangrijk om financiers uit te leggen waarom en hoe brede welvaartsdoelen bijdragen aan het bedrijf.

Spanning tussen lange termijn waardecreatie en korte termijn Angelsaksisch denken

Emeritus-hoogleraar Balkenende is voorman van de Dutch Sustainable Growth Coalition, een groep van 8 grote internationale bedrijven die samenwerken aan duurzame groei. Volgens de emeritus-hoogleraar is het belangrijkste mechanisme waarmee deze coalitie brede welvaart wil realiseren het herijken van bedrijfsmodellen. Dat wil zeggen dat de coalitie bedrijven in staat probeert te stellen om zichzelf structureel vragen te stellen als: wat is er nodig om een duurzaam bedrijfsmodel te creëren? Wat kunnen we doen om de duurzame ontwikkelingsdoelen te helpen bereiken?

Lange tijd merkte Balkenende een spanning tussen lange termijn doelen gerelateerd aan brede welvaart en de korte termijn Angelsaksische focus op elk kwartaal winst maken. Gelukkig merkt hij dat steeds meer bedrijven zich realiseren dat duurzaamheid niet zomaar een kostenpost is, maar iets waar ze op kunnen kapitaliseren. Hij toont een voorbeeld waarin Duitse bedrijven te laat waren met investeren in elektrische auto's, waardoor Zuid-Korea en China het voortouw konden nemen en aanzienlijke winsten konden behalen.

Brede welvaart door wat je doet, maar ook door hoe je het doet

Bijdragen aan brede welvaart kan worden bereikt door wat een bedrijf doet en/of hoe een bedrijf het doet, benadrukt Maas. Het eerste heeft betrekking op de goederen of diensten die een bedrijf levert, het tweede op de processen waarmee een bedrijf zijn goederen of diensten produceert. Een gasleverancier zal bijvoorbeeld moeilijk kunnen veranderen wat hij doet om brede welvaart te bereiken. Maar hij kan wel zijn processen zodanig aanpassen dat ze bijdragen aan brede welvaart.

Professor Karen Maas, academisch directeur van Impact Centre Erasmus

Voor meer informatie over het item van Economische Statistische Berichten (5 januari, 2024), klik hier.