Erasmus Centre for Entrepreneurship maakt Top 250 Groeibedrijven bekend

Michelle Muus

Erasmus Centre for Entrepreneurship doet jaarlijks onderzoek naar de snelst groeiende bedrijven in Nederland: De Top 250 Groeibedrijven. Op het Top 250 Groeibedrijven Event op 10 oktober 2022 werd deze lijst bekendgemaakt. Groeibedrijven (ook wel: scaleups) zijn de banenmotor van de Nederlandse economie en belangrijke aanjagers als het gaat om innovatie, het vinden van oplossingen voor sociaal-maatschappelijk vraagstukken en het uitdagen en scherp houden van de gevestigde orde.

In het AFAS Theater Leusden kwamen oprichters en CEO's van deze bedrijven samen voor een inspirerend programma. Zeker 1 op de 5 van deze groeibedrijven heeft een EUR-alumnus in het team van oprichters. Ondernemingen van diverse EUR-alumni waren bovendien genomineerd voor prijzen voor onderscheidend groeiondernemerschap, maar het was digitaal productiebureau Media.Monks dat voor het tweede jaar op rij gekroond werd met de Gouden Groeier-award: de prijs voor het snelst groeiende bedrijf in Nederland.

Prof. dr. Justin Jansen (Professor of Corporate Entrepreneurship aan Rotterdam School of Management en Senior Fellow aan het Erasmus Centre for Entrepreneurship): “Het is van groot belang om de snelste groeiers van Nederland bij elkaar te brengen. Groeiondernemers vervullen een belangrijke voorbeeldfunctie op het gebied van leiderschap voor ons allemaal. Door het delen van hun ambities en ervaringen, kunnen ze veel van elkaar leren en hun impact nog verder vergroten.”

Minister én alumna Micky Adriaansens

In het AFAS Theater gingen de groeiondernemers in gesprek over groeikansen en duurzaam groeiondernemerschap. Minister van Economische Zaken en Klimaat én EUR-alumna Micky Adriaansens sprak de groeiondernemers toe en onderstreepte het grote belang van groeibedrijven als koploper en banenmotor van de Nederlandse economie. Minister Adriaansens: “Nederland is echt een geweldig land voor ondernemerschap. We staan bovenaan op alle ranglijsten, maar onze leidende positie staat onder druk. De kunst is om in een buigende wereld deze positie te behouden. Het is daarbij heel belangrijk om te bouwen aan ecosystemen en het algemene vestigingsklimaat in Nederland.”

Volgens RSM-professoren Justin Jansen en Tom Mom gaat succesvol groeiondernemerschap om meer dan omzet en FTE’s, maar draait het om het vinden van nieuwe, duurzame groeipaden om slimmer, wendbaarder en duurzamer te worden. Groter worden is geen doel op zich, maar een middel om impact te maken en op de lange termijn succesvol te zijn. Groeibedrijven zijn ondernemingen met een gemiddelde jaarlijkse groei in omzet en/of FTE’s van tenminste 20 procent (OECD, 2017); iets wat slechts zo’n vijf procent van alle ondernemingen (met meer dan 10 FTE’s) lukt.

Speciale onderscheidingen voor Mosa Meat, Typeqast en Fourthline

Op het Top 250 Event werd digitaal productiebureau Media.Monks voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot de Gouden Groeier en is daarmee het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2022. Naast de uitreiking van de Gouden Groeier werden er drie andere toonaangevende groeibedrijven bekroond met een award. De Nederlandse pionier op het gebied van kweekvlees, Mosa Meat, ontving de Impactvolle Groeier-award.

De vakjury - verder bestaande uit Ed Brinksma (voorzitter College van Bestuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam), Pieter Waasdorp (EZK), en Greet Prins (KvK) - beoordeelde groeibedrijven op (sociaal-maatschappelijke) impact, innovativiteit en groei. Het Amsterdamse Typeqast won de Vrouwelijke Groeier voor bedrijven met sterk vrouwelijk leiderschap. De award voor Jonge Groeier ging naar het in 2017 opgerichte Fourthline, dat furore maakt met ‘digital identity technology.’

Lees meer over Erasmus Centre for Entrepreneurship.

Benieuwd naar het Top 250 Scaleups 2022 rapport? Bekijk het hier.