Erasmus School of Law doet onderzoek naar drillrap en messengeweld in de stad Rotterdam

Messengeweld

Dr. Robby Roks en Jeroen van den Broek van Erasmus School of Law doen in opdracht van de gemeente Rotterdam onderzoek naar het messengeweld in Rotterdam en de relatie met drillrap. Het aantal steekincidenten is de afgelopen maanden in Rotterdam flink toegenomen en heeft niet zelden ernstig letsel bij jongeren tot gevolg. Drillrap wordt steeds vaker gezien als mogelijke oorzaak voor het escalerende geweld onder jongeren.

Drillrap is een rapgenre met gewelddadige teksten en grimmige videoclips. Het genre is populair onder jongeren. Overal worden verbanden gelegd tussen sociale media, drillrap en steekincidenten, maar een onderzoek dat nauwkeurig en systematisch kijkt naar hoe dat verband er eigenlijk uit ziet en of dat wel zo causaal is als sommigen veronderstellen, ontbreekt. De heersende ambiguiteit benadrukt het belang van onderzoek. “Wij willen het geweld, de muziek en de rol van de sociale media goed duiden, met een genuanceerd verhaal’’, zeggen de onderzoekers. “Het fenomeen moet eerst goed geduid worden voordat iets gezegd kan worden over de betekenis van een eventuele toename.”

Dr. Robby Roks is universitair docent Criminologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en doet onderzoek naar georganiseerde vormen van criminaliteit. Hij promoveerde in 2016 op een onderzoek naar Crips, de Haagse jeugdbende opgericht door Delano R.
Jeroen van den Broek won in 2014 de Rotterdam Scriptieprijs voor zijn masterscriptie over het gebruik van social media door jongeren binnen de straatcultuur aan Erasmus School of Law. Zijn promotieonderzoek gaat ook over dit onderwerp.

Dit onderzoek naar (jeugd-)criminaliteit in Rotterdam is dus op de lijven van dr. Robby Roks en Jeroen van den Broek geschreven. Zij zijn in januari begonnen met hun onderzoek en hopen in september hun aanbevelingen aan de gemeente te kunnen presenteren.

Universitair Hoofddocent
Onderzoeker

Het gehele artikel in het NRC is hier te lezen.