Erasmus School of Law organiseert succesvol online Doctoral Research Forum

Logo Netherlands Network for Human Rights Research

In nauwe samenwerking met Erasmus School of Law organiseerde het Netherlands Network for Human Rights Research (NNHRR) met succes zijn eerste online Doctoral Research Forum op 22 en 23 februari jongstleden. Het speciaal ingerichte peer-to-peer forum bleek een constructieve plek voor promovendi om hun onderzoek te delen, terwijl het feedback en waardevolle begeleiding kreeg van seniorleden van de NNHRR.

Het onlineforum bevatte presentaties over een breed scala aan onderwerpen en de deelnemers kregen de gelegenheid om hun onderzoeksproject te schetsen of een hoofdstuk of artikel te presenteren waaraan ze werkten. In haar openingstoespraak trapte hoogleraar Sanne Taekema van Erasmus School of Law het Forum af in aanwezigheid van meerdere promovendi van haar eigen faculteit en veertien deelnemers van negen Nederlandse universiteiten.

Welkome uitwisseling van ideeën in tijden van isolement

Medeorganisator en promovendus Stephanie Triefus is blij met de positieve feedback op het online event: 'Onderdeel van de missie van het Doctoral Research Forum was om promovendi in een vroeg stadium de kans te geven hun onderzoek te presenteren in een conferentiesetting en constructieve sfeer. Promovendi vertelden dat het Forum een ​​welkome uitwisseling van ideeën, feedback en ondersteuning mogelijk maakte, juist in een tijd waarin zij in een isolement verkeren.'

Jolanda Andela, die een presentatie hield over “Een wettelijk kader van rechten en verboden tegen conflictgestuurde hongersnood”, zegt: 'De grote expertise van alle betrokken deelnemers maakte van dit Doctoral Research Forum een ​​unieke kans om zowel structurele als inhoudelijke zaken van onze PhD-projecten te presenteren.'

Abdurrahman Erol presenteerde de voorlopige resultaten van zijn empirische studie "Buitenlandse investeerders als onderwerpen van zaken en mensenrechten: het universum van investeringsovereenkomsten in kaart brengen bij het nastreven van de mensenrechtenverplichtingen van investeerders". Ook voor hem leverde het Doctoral Research Forum een unieke ervaring op: ‘Ik kon mijn onderzoeksresultaten delen met briljante mede-mensenrechtenonderzoekers en dat leverde constructieve feedback op. Vooral voor eerste- en tweedejaars promovendi bood het Forum een ​​bijzondere kans om hun werk te presenteren en erover na te denken en om onderzoekers met gelijkaardige interesses te leren kennen.

Tot slot droeg Maurits Helmich bij met zijn presentatie over “S.A.S. v. Frankrijk: A Moralist Account of the ECtHR’s Deference”. Hij voegt toe: ‘Het NHHRR-forum bracht academische excellentie, constructiviteit en interdisciplinariteit bijeen, daarmee voldeed het volledig aan de verwachting.’

Promovendus

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, communicatiemedewerker Erasmus School of Law: rdegroot@ese.eur.nl en mobiel: 06 53 64 18 46.