Erasmus School of Philosophy ontvangt Horizon Europe beurs voor maatschappelijk vertrouwen in wetenschap, onderzoek en innovatie

De Europese Commissie heeft Erasmus School of Philosophy een European Research Area (ERA) consortiumbeurs in het WIDERA-programma toegekend.

Bij het IANUS-project (“Inspiring and Anchoring Trust in Science, Research and Innovation”) zijn negen verschillende Europese partners in het hoger onderwijs en onderzoekscentra betrokken, die een breed scala aan wetenschappelijke velden bestrijken met relevante expertise in de sociale wetenschappen. Prof. Dr. Hub Zwart, decaan van ESPhil, is coördinator van dit project. Binnen de Erasmus Universiteit Rotterdam werkt dit project vooral samen met Erasmus School of History, Culture and Communication.

Het IANUS-project

Kennismaatschappijen worden geconfronteerd door verschillende globle uitdagingen, verergerd door een klimaat van wantrouwen en een immer presente erosie van vertrouwen: in vertegenwoordigende organen en overheidsorganisaties, in media en publieke informatie, maar ook in de wetenschap, wetenschappelijke expertise en innovatie. Hoe breng je wetenschap en maatschappij nader tot elkaar? Het IANUS-project heeft als doel vertrouwen in de wetenschap te bevorderen door wetenschap meer open te stellen voor de maatschappij, door inclusiever en sensitiever voor maatschappelijke waardes, zorgen en behoeften te zijn.

De doelstellingen

In een maatschappelijke omgeving waar waarheid een controversieel concept is geworden, heeft IANUS als doel burgers en maatschappelijke belanghebbenden in staat te stellen omdat wat geldig is van ongegrond vertrouwen te onderscheiden en dat wat valide is van ongefundeerd wantrouwen; het in staat stellen om hen te helpen omgaan met onzekerheden en epistemisch pluralisme dat inherent is aan wetenschappelijke kennis; onderzoekers in staat stellen om vertrouwen te bevorderen door radicale methodologische verandering, onderzoek inclusiever, transparanter en responsiever te maken voor maatschappelijke behoeften en zorgen, het verkleinen van de scheiding tussen onderzoek en maatschappij en ten slotte, het in staat stellen van onderzoekers om relevant, geëngageerd en door waarden gedreven onderzoek te verrichten en daarbij partijdigheid, ideologische vooringenomenheid en belangenverstrengelingen vermeden worden.

Het acroniem IANUS refereert aan de god Janus van de doorgangen (ianus in het Latijn), die kijkt naar de binnenkant en de buitenkant van het proces van kennisproductie. Vertrouwen in de wetenschap is nooit een gegeven. Solide vertrouwen is goed geplaatst, wederkerig en geïnformeerd. Voortbouwend op de inzichten en resultaten van andere projecten die gefinancierd zijn onder Frameworkprogramma’s, zal IANUS het landschap van projecten en het discours dat relevant is voor het vertrouwen in de wetenschap in kaart brengen; het conceptuele raamwerk ontwikkelen; het uitvoeren van participatief onderzoek naar de voorwaarden van vertrouwen in wetenschap; het initiëren van concrete acties om vertrouwen te versterken door co-creatie en betrokkenheid; het presenteren van beleidsvoorstellen aan de belangrijkste belanghebbers binnen de wetenschap en de maatschappij (bijv. financierders, universiteiten, onderzoeksgroepen, opleiders en media) en het creëren van platforms voor interactie en betrokkenheid tussen wetenschappers en maatschappelijke belanghebbers om vertrouwen te stimuleren.

Het Evaluation Summary Report was zeer onder de indruk van het voorgestelde project en stelde, onder meer, dat ‘de gehele inrichting van het voorstel sterk is geworteld in sociaalwetenschappelijke en geesteswetenschappelijke disciplines. Het overziet de filosofische en sociologische literatuur over vertrouwen en ontwikkelt een theoretisch raamwerk om wantrouwen in de wetenschap het hoofd te bieden, hetgeen krachtig is.’

Voor vragen kan er contact opgenomen worden met onze Marketing en Communicatie officer Eddie Adelmund (adelmund@esphil.eur.nl)