Erasmus Trustfonds en Erasmus Universiteit willen nieuw universitair vermogensfonds

Erasmus Trustfonds en Erasmus Universiteit willen nieuw

Het Erasmus Trustfonds en de Erasmus Universiteit Rotterdam hebben de ambitie om het grootste universitaire vermogensfonds van Nederland te realiseren. Hiermee beogen zij een significante en onafhankelijke bron van inkomsten voor onderzoek en onderwijs aan de Erasmus Universiteit Rotterdam te creëeren. Tijdens de Opening van het Academisch Jaar 2015-2016 werd deze samenwerking, die op 1 juli 2015 in een convenant werd vastgelegd, bekendgemaakt.

Het initiatief komt voort uit de nieuwe visie van het Erasmus Trustfonds, waarin het gezamenlijk bouwen aan de ‘universiteit van de toekomst’ centraal staat: een topuniversiteit met toonaangevende wetenschappers, die bekend staat om de (maatschappelijke) relevantie van het onderzoek en het hoog aangeschreven onderwijs. Een universiteit die de beste studenten aantrekt, toekomstige leiders voortbrengt en door middel van onderzoek en onderwijs een bijdrage levert aan de grote maatschappelijke uitdagingen en ontwikkelingen voor de komende decennia.

Grote sprong voorwaarts
Het initiatief past in de ontwikkeling van het Erasmus Trustfonds. Ruim 100 jaar geleden brachten Rotterdamse ondernemers de middelen bijeen voor hoger onderwijs in de stad, hetgeen uitgroeide tot de Erasmus Universiteit. Het Trustfonds heeft als doel de groei en bloei van de universiteit te bevorderen. Het fonds kan bogen op een uitstekende reputatie als onafhankelijke en betrouwbare organisatie die een grote verscheidenheid aan initiatieven financiert. Het wordt wel eens aangeduid als ‘één van Rotterdams best bewaarde geheimen’. Nu, ruim 100 jaar na het begin, wil het Trustfonds in de ondernemende geest van haar oprichters en de stad Rotterdam, een grote sprong voorwaarts maken.

Michiel Muller, voorzitter van het Trustfonds: “We kunnen met elkaar trots zijn op wat er de afgelopen eeuw bereikt is voor de stad en de Universiteit. Maar we kijken uiteraard ook naar de toekomst. Daarom starten we, in de geest van onze oprichters, een nieuw fonds dat zal bijdragen aan de grote uitdagingen van onze stad en de maatschappij. Hiermee hopen we een wezenlijke bijdrage te leveren en iets blijvends achter te laten voor toekomstige generaties.”

www.trustfonds.nl