Erasmus Universiteit en Erasmus MC actief tijdens handelsmissie Gemeente Rotterdam aan Basel

Erasmus Universiteit en Erasmus MC actief tijdens

Van dinsdag 14 tot met donderdag 16 juni 2016 wordt vanuit Rotterdam een werkbezoek aan de Zwitserse stad Basel gebracht. Beide steden zijn, afgezien van de Rijn en Maas, met elkaar verbonden door Desiderius Erasmus Roterodamus; 550 jaar geleden geboren in Rotterdam en 60 jaar later overleden in Basel, waar hij vele jaren heeft gewoond en gewerkt. De Erasmus Universiteit Rotterdam en Erasmus MC zijn nauw betrokken bij de handelsmissie van de Gemeente Rotterdam en hebben onder andere het publieksseminar Migration as an urban challenge and Opportunity samen met de Universiteit van Basel, georganiseerd.

De delegatie, onder aanvoering van burgemeester Ahmed Aboutaleb, brengt een bezoek aan Basel, waar Erasmus is 1536 is gestorven. Dit jaar is dan een Erasmusjaar. Naast economische onderwerpen en kennisuitwisseling rond thema’s als migratie en medische vraagstukken staan ook kunst en cultuur op het programma. In de missie bevinden zich vertegenwoordigers van de gemeente Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam, de Rotterdam Port Promotion Council, Erasmus Universiteit Rotterdam (rector magnificus prof.dr. Huibert Pols), Erasmus MC (decaan prof.dr. Jaap Verweij) en Rotterdam Partners. Ook Comité Erasmus maakt deel uit van de delegatie.

Symposium

Erasmus is bekend om zijn open geest en de bereidheid zich in een kritische dialoog te begeven. Met dit gedachtegoed in het achterhoofd hebben de Erasmus Universiteit, Erasmus MC en Universiteit van Basel samen het publiekssymposium ‘Migration as urban challenge and opportunity’ georganiseerd. Sociale wetenschappers prof.dr. Pearl Dykstra en dr. Peter Scholten en medicus prof.dr. Eric Steegers delen hun kennis en gaan met het publiek in debat over (groot)stedelijk bestuur en beleid rondom migratie en diversiteit, en grootstedelijk gezondheidszorg rond geboorte.

Bedrijvenbezoek

De regio Basel staat bekend om haar belangrijke bedrijvigheid op het gebied van farmacie en medische technologie. Tijdens het werkbezoek zal een delegatie van Erasmus MC een bezoek brengen aan enkele bedrijven die actief zijn in onderzoek en ontwikkeling op het terrein van geneesmiddelen en medische technologie.

Erasmusjaar

Desiderius Erasmus Roterodamus werd 550 jaar geleden, op 28 oktober 1466, geboren in Rotterdam. Daarnaast is het 500 jaar geleden dat de schrijver, filosoof en humanist één van zijn belangrijkste werken afrondde: de vertaling van het Nieuwe Testament verscheen in 1516 in het Latijn. Tevens bestaat het Erasmus Medisch Centrum dit jaar 50 jaar en is het 20 jaar geleden dat de Erasmusbrug werd geopend. Het Comité Erasmus, een Rotterdam-breed comité dat zich inzet voor het behoud en verspreiding van het gedachtengoed van Desiderius Erasmus, besteedt  in 2016 dan ook in samenwerking met andere Rotterdamse organisaties extra aandacht  aan deze wereldwijd invloedrijke persoon.

Desiderius Erasmus en de universiteit

Profiel en focus van de Erasmus Universiteit Rotterdam trekken steeds meer mensen aan uit alle delen van de wereld. Zo vormt de  universiteit een smeltkroes van talenten van alle leeftijden met verschillende nationaliteiten en culturele achtergronden. Die diversiteit is onze kracht, een solide basis voor verdere innovatie en stelt ons in staat om - in de geest van de naamgever van de universiteit - studenten op te leiden tot echte wereldburgers.

Marjolein Kooistra, mediarelaties EUR, T 010 408 2135, E marjolein.kooistra@eur.nl