Erasmus Universiteit maakt relaties met organisaties in fossiele industrie inzichtelijk

Overzicht Campus Woudestein en de skyline van Rotterdam.
Zon op gevel Polak Building

De Erasmus Universiteit is een academische organisatie. Debat en dialoog zijn onderdeel van ons bestaansrecht. We hebben er daarom buikpijn van dat de bezetting van OccupyEUR vorige week met inzet van de politie is beëindigd. We zijn blij met het constructieve gesprek dat we deze week hebben gehad met een aantal initiatiefnemers van de petitie die we van studenten en docenten ontvingen. Daarin hebben we onze steun voor de petitie uitgesproken.

Een van de stappen die we nu ondernemen is inzichtelijk te maken wat de universiteit doet op het gebied van duurzaamheid en wat onze relaties zijn met organisaties in de fossiele industrie. Daar waren we al mee bezig, maar we gaan dit versnellen. Daarnaast investeren we op korte termijn in een brede dialoog binnen onze academische gemeenschap over dit onderwerp. We staan ervoor dat ieders stem daarin gehoord mag worden.

De campus is bij uitstek een plek waar studenten zich veilig moeten voelen. De gebeurtenissen van vorige week hebben aan dat gevoel niet bijgedragen. Voor studenten die overlast hebben ervaren en daar behoefte aan hebben, wordt er psychologische hulp beschikbaar gesteld.

Overwegingen om de bezetting te beëindigen

We gaan de gebeurtenissen van vorige week en het besluit om de bezetting met inzet van de politie te beëindigen, evalueren. Daarbij kijken we naar de lessen die we daaruit kunnen trekken. De universiteit heeft het besluit om de bezetting te beëindigen genomen na het bespreken van enkele scenario’s met de politie. Daarbij vinden we het belangrijk te benadrukken dat de bezetting zelf niet het belangrijkste punt van zorg was. Er was informatie dat groepen van buiten de universiteit zich zouden aansluiten bij de actie. Op basis van die informatie maakte de universiteit zich zorgen over de veiligheid op de campus en hebben we de studenten verzocht het gebouw te verlaten. Het overgrote deel van de aanwezigen heeft daar gehoor aan gegeven. Toen een klein aantal studenten ook na meerdere verzoeken en inzet van onze eigen beveiligers weigerde het pand te verlaten, hebben we de hulp van de politie gevraagd.

We blijven de dialoog zoeken

We hechten waarde aan een goede onderlinge dialoog, juist ook over de rol van de universiteit in de transitie naar een duurzame wereld. Ook over de andere onderwerpen van de open brief (tijdelijke dienstverbanden, studieschuld en toegankelijk onderwijs) gaan we het gesprek niet uit de weg. We realiseren ons dat de gebeurtenissen van vorige week een ander beeld lijken te schetsen en dat spijt ons.

Als College van Bestuur spannen we ons de komende periode extra in om de verbinding met elkaar te herstellen. We willen zichtbaar en aanspreekbaar zijn. We zijn daarom blij met het constructieve gesprek dat we deze week hebben gehad met een aantal initiatiefnemers van de petitie. Daarin hebben we onze steun uitgesproken voor de twee verzoeken die daarin aan het CvB werden gedaan. We dragen de studenten die aan de bezetting hebben meegedaan niets na. Sterker nog: we onderzoeken hoe we bezetters of andere studenten tegemoet kunnen komen die door de bezetting of de sluiting van gebouwen in de knel kwamen met hun onderwijsactiviteiten of tentamens. Daarnaast blijven we zoeken naar manieren om het gesprek met OccupyEUR, maar ook met onze hele academische gemeenschap op een goede manier te voeren.

We maken onze relatie met organisaties in de fossiele industrie inzichtelijk

Een van de stappen die we nu ondernemen is inzichtelijk te maken wat de universiteit doet op het gebied van duurzaamheid en wat onze relaties zijn met organisaties in de fossiele industrie. Daar waren we al mee bezig, maar we gaan dit versnellen. De eerste inzichten hopen we in januari te kunnen delen. Wat vaststaat, is dat de Erasmus Universiteit Rotterdam niet belegt in de fossiele industrie. Wel werken we samen met organisaties die actief zijn in de fossiele industrie, mede vanuit de overtuiging dat zij een belangrijke rol kunnen spelen in de transitie naar een duurzame wereld.

We willen bijdragen aan een duurzame samenleving door kritisch en gericht na te denken, onderwijs te geven en actie te ondernemen op het gebied van onderzoek, onderwijs en bedrijfsvoering, en binnen onze samenwerkingsverbanden.

Als CvB zijn we zichtbaar en aanspreekbaar

Om zichtbaar en aanspreekbaar te zijn, nemen we komende periode als CvB deel aan gesprekken over duurzaamheid die al gepland stonden, maar we organiseren op korte termijn ook aanvullende manieren om met elkaar in gesprek te gaan, zodat iedereen de ruimte voelt en de gelegenheid krijgt om zijn stem te laten horen. Concreet betekent dit dat het CvB wil aansluiten bij een reeds gepland rondetafelgesprek dat volgende week plaatsvindt over Erasmiaanse waarden en duurzaamheid. Daarnaast onderzoeken we manieren om het gesprek breder vorm te geven, bijvoorbeeld via bijeenkomsten van Studium Generale. Zodra daar meer over bekend is, volgt daar meer concrete informatie over.

Het College van Bestuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam:

Ed Brinksma, voorzitter
Annelien Bredenoord, rector magnificus
Ellen van Schoten, vicevoorzitter

Jullie ideeën over hoe we de dialoog verder vorm kunnen geven zijn van harte welkom via dialoog@eur.nl.