Erasmus Universiteit partner van InnovationQuarter

geen

De Erasmus Universiteit Rotterdam is per 1 januari 2018 partner van InnovationQuarter, de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Zuid-Holland. Op deze manier wil de universiteit bijdragen aan innovatie in de regio en nieuwe mogelijkheden aanboren voor valorisatie in onderwijs en onderzoek.

“We kunnen de connecties helpen versterken tussen steden, buitenlandse bedrijven en kennisinstellingen”

Kristel Baele, voorzitter College van Bestuur

InnovationQuarter stimuleert innovatieve en economische bedrijvigheid in de regio. Hier liggen ook veel nieuwe mogelijkheden voor valorisatie van het onderwijs en onderzoek van de Erasmus Universiteit.

Verder liggen er vanuit de LDE (Leiden-Delft-Erasmus)-alliantie en de gemeente Rotterdam belangrijke mogelijkheden. TU Delft en Universiteit Leiden zijn beide al financier en aandeelhouder van InnovationQuarter. Door gezamenlijk optreden vanuit de LDE-alliantie kunnen de diverse bestuurlijke agenda’s op innovatiegebied steeds meer op elkaar worden afgestemd, zoals de Roadmap Next Economy van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

Versterken internationaal netwerk in de regio

Het internationale netwerk van de Erasmus Universiteit biedt verder mogelijk strategische acquisitiekansen voor de regio. Anderzijds zijn de door InnovationQuarter aangetrokken internationale bedrijven een potentieel interessante werkgever voor (internationale) alumni en voor partners van internationale medewerkers van de EUR. Daarnaast bieden die internationale bedrijven ook de stagemogelijkheden voor studenten.

Namens de gemeente Rotterdam heeft InnovationQuarter een coördinerende rol gespeeld bij het binnenhalen van het hoofdkantoor van het Global Centre of Excellence for Climate Adaptation in Rotterdam. Ook hier liggen straks onderzoeksmogelijkheden voor de EUR en LDE.

Onderzoeksprojecten

InnovationQuarter werkt al samen met onderdelen van de Erasmus Universiteit. Het Erasmus MC is al aandeelhouder. Zo heeft de ontwikkelingsmaatschappij een belangrijke rol gespeeld bij de cofinanciering van meer dan honderd onderzoeksprojecten van SmartPort door het ministerie van Economische Zaken. Daarnaast werkt InnovationQuarter veel samen met het Erasmus Centre for Entrepreneurship en RSM, Erasmus University vanwege het belang voor ondernemerschapsonderwijs, innovatie en start-ups in de regio.

Kristel Baele, voorzitter College van Bestuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam: “Partner worden van InnovationQuarter past bij de positie die we kunnen vervullen in deze aantrekkelijke en dynamische regio. We kunnen de connecties helpen versterken tussen steden, buitenlandse bedrijven en kennisinstellingen.”

‘We zijn blij dat we de Erasmus Universiteit nu ook onze formele partner mogen noemen. Een bevestiging van de vele connecties die wij al hebben met elkaar en die we nog verder zullen uitbouwen’, aldus Rinke Zonneveld, directeur InnovationQuarter.

Over InnovationQuarter

InnovationQuarter is de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Zuid-Holland. InnovationQuarter investeert in innovatieve Zuid-Hollandse bedrijven met groeiambitie, assisteert internationale ondernemingen bij vestiging in deze unieke deltaregio en organiseert (internationale) samenwerking tussen innovatieve ondernemers, kennisinstellingen en de overheid. Zo ontwikkelt InnovationQuarter Zuid-Holland samen met het bedrijfsleven tot één van de meest innovatieve regio’s van Europa.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, 010 4081216 of press@eur.nl

InnovationQuarter, Mirjam Visscher, Hoofd Strategie en Staf, +31 6 110 18 686 mirjam.visscher@innovationquarter.nl