Erasmus Universiteit Rotterdam lanceert DIT-platform met Derk Loorbach

Onze universiteit kan een cruciale rol spelen bij de aanpak van complexe en hardnekkige maatschappelijke vraagstukken, zoals klimaatverandering, pandemieën of toenemende ongelijkheid. Dit vereist echter een nieuwe aanpak van wetenschappelijk onderzoek en onderwijs. Het Design Impact Transition (DIT)-platform heeft als missie om precies deze nieuwe manieren van onderzoek, onderwijs en engagement aan EUR te stimuleren. Prof.dr. Derk Loorbach, academic lead van het platform, legt uit waar DIT voor staat.

Het DIT-platform is een nieuw initiatief van de Erasmus Universiteit Rotterdam, dat valt onder de Strategie 2024 om de positieve maatschappelijke impact van de universiteit te vergroten. Op 25 november werd het platform officieel gelanceerd met een online evenement vanuit het Erasmus Enterprise-gebouw, met gastsprekers als prof.dr. Annelien Bredenoord en prof.dr. Ed Brinksma namens het College van Bestuur. Het platform wil onderzoekers, docenten, studenten en medewerkers samenbrengen die op een nieuwe manier aan complexe maatschappelijke uitdagingen willen werken: meer transformatief en transdisciplinair.

Wat houdt dat precies in, werken op een transformatieve en transdisciplinaire manier?

Prof. Derk Loorbach: “Transformatief en transdisciplinair werken betekent dat we discipline-overstijgend, samen met verschillende stakeholders werken aan de aanpak van complexe maatschappelijke vraagstukken. Bovendien stellen we bestaande dogma's die vaak in disciplines aanwezig zijn, zoals de focus op toenemende economische groei, ter discussie. Daarmee willen we een debat en kritische reflectie stimuleren over wat wij als universiteit kunnen bijdragen aan het oplossen van deze complexe uitdagingen. Deze werkwijze en visie hebben we ook nog uiteengezet in onze Narrative for Change, waarmee we ook echt een discussie binnen de universiteit willen losmaken.”

Hoe gaat het DIT-platform hieraan werken?

“In de eerste plaats wil het platform verschillende mensen over de hele Erasmus Universiteit Rotterdam die enthousiast zijn over de missie van DIT aan elkaar verbinden. We willen die mensen ook ondersteuning bieden, door een fysieke en online plek te zijn waar ze ondersteuning kunnen vinden bij het werken aan baanbrekende projecten. Ten slotte ontwikkelen en delen wij ook zelf theorieën, benaderingen en methoden voor transdisciplinair academisch werk. Enkele van onze aangesloten academici hebben bijvoorbeeld al een working paper gepubliceerd over transformatief onderzoek.”

Kun je een aantal activiteiten noemen die jullie al gepland hebben?

“Zeker! We hebben veel activiteiten gepland voor de komende jaren, zoals een nieuw MA-programma over Societal Transitions, een universiteitsbreed extracurriculair vak over duurzaamheid, een PhD-programma, een summer school voor design en transitie, internationale academische workshops en impactprojecten voor studenten.”

Je zei dat het platform mensen over de hele campus met elkaar wil verbinden. Kun je daar iets meer over vertellen?

“Ons doel is echt om een gemeenschap op te bouwen aan de universiteit van mensen die samen willen werken aan onderwerpen rond transdisciplinariteit, transformatief onderzoek en onderwijs- en designmethoden. We roepen iedereen op die geïnteresseerd is in het onderwerp en die verandering op onze universiteit wil bevorderen om mee te doen en denken met DIT – houd zeker onze komende evenementen in de gaten of neem contact met ons op!”

Onderzoeker

Wil je op de hoogte blijven of betrokken zijn bij het DIT-platform? Je kunt de website bekijken, ze volgen op LinkedIn en je abonneren op de nieuwsbrief. Als je vragen of ideeën hebt om bij te dragen aan het platform, kun je de DIT-kwartiermakers mailen om een gesprek met hen te plannen.