Erasmus Universiteit Rotterdam ondertekent Rotterdams Klimaatakkoord

Person riding a bicycle on the campus Woudestein near the pond
Partners klimaatalliantie duurzame mobiliteit
Vlnr: Giuliano Mingardo, Mariecke van der Glas, Bram Vrouenraets, Celinka Roovers-Werkman, Roxanne Annard en Ellen van Schoten

Erasmus Universiteit Rotterdam heeft het Rotterdams Klimaatakkoord ondertekend en is daarmee trotse nieuwe partner van de Klimaatalliantie Duurzame Mobiliteit. Het partnerschap werd dinsdag 22 november bekendgemaakt tijdens een informatie- en inspiratiebijeenkomst in Rotterdam.

Ellen van Schoten, vicevoorzitter van het College van Bestuur: “Ik ben heel trots op deze mooie stap. Verduurzaming is een zeer belangrijk thema voor de EUR en vervoer speelt daar een cruciale rol in. Door deze ambitie gezamenlijk vast te leggen zorgen we voor maximale impact in onze regio.''

Partners klimaatalliantie duurzame mobiliteit

Samenwerken aan minder CO2-uitstoot

De Klimaatalliantie is een netwerk van Rotterdamse bedrijven, Zuid-Holland Bereikbaar en de Gemeente Rotterdam, met als doel om duurzame mobiliteit te bevorderen. Daar valt veel winst te behalen, want de helft van de CO2-uitstoot van personenauto’s is werkgerelateerd. In het Klimaatakkoord spreken de alliantiepartners af dat de CO2-uitstoot van het personenverkeer van hun organisaties in 2030 minimaal 50% minder is ten opzichte van 2016.

NS Beeldbank

Duurzame mobiliteit bij de EUR

Onze universiteit hecht waarde aan het verduurzamen van de bedrijfsvoering en het mobiliteitsbeleid vormt een belangrijk onderdeel daarvan. Bij de bekendmaking van het partnerschap deelde Ellen van Schoten met de alliantiepartners welke stappen de EUR al heeft ondernomen naar duurzamere mobiliteit, zoals het terugdringen van het aantal vliegreizen.

De Klimaatalliantie helpt ons om de volgende stappen te zetten. Zo voorziet de alliantie in kennissessies en krijgen we een deskundig advies op maat om de mobiliteit verder te verduurzamen.

Rotterdam op de schop

De mobiliteit verduurzamen kent nog een bijkomend voordeel. De komende jaren staan er grote infrastructurele renovatieprojecten op de planning in de regio Rotterdam, wat zorgt voor flinke vertraging op de weg. Wanneer Erasmus Universiteit Rotterdam en andere regionale werkgevers samenwerken om alternatieven zoals de fiets en het ov aantrekkelijker te maken en werkverkeer gelijkmatiger over de week te verspreiden, daalt het aantal auto’s op de weg en is er minder fileoverlast.

Bovendien krijgt onze universiteit de kans om al in een vroeg stadium mee te denken bij bouwprojecten, bijvoorbeeld over de beste locatie voor nieuwe tramhaltes in de buurt van de campus. Een win-winsituatie dus!

Vragen naar aanleiding van dit artikel? Stel ze via tomorrowscampus@eur.nl.