Erasmus Universiteit Rotterdam ontvangt keurmerk voor meest inclusieve en toegankelijke universitaire website

Toegekend door Expertisecentrum Inclusief Onderwijs
Student werkt op een bankje met laptop op Katendrecht.

De website van Erasmus Universiteit Rotterdam scoorde hoog op punten als duidelijkheid, digitale toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en toegankelijke en vindbare informatie over studeren met een ondersteuningsbehoefte. Het keurmerk is toegekend door het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs.

Tijdens de feestelijke afronding van het Plan van Aanpak Studeren met een Functiebeperking op donderdag 11 december, reikte Benjamin Bremer van het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs (ECIO) het certificaat dat bij het keurmerk hoort uit aan Ellen van Schoten, vice-voorzitter van het College van Bestuur (CvB) van Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR).

Blijvende aandacht

Ellen van Schoten benadrukte tijdens de uitreiking het belang van toegankelijkheid en inclusie: "Als universiteit willen we midden in de samenleving staan — betrokken, open en toegankelijk. Dat vraagt om blijvende aandacht voor studenten die drempels ervaren, zichtbaar of onzichtbaar. Inclusie betekent dat niemand hoeft te vechten voor basisrechten als meedoen en gezien worden. Alleen dan kunnen we echt spreken van een engaged university."

Bijna één op de vijf studenten heeft extra ondersteuning nodig, bijvoorbeeld vanwege een chronische aandoening, autisme, ADHD of een andere bijzondere omstandigheid (De Staat van Inclusief Onderwijs 2024, p.9). Juist voor deze groep is het cruciaal dat informatie vindbaar, begrijpelijk en niet-stigmatiserend wordt aangeboden.

Belangrijke hulp van studenten met een functiebeperking

Studenten die zelf een functiebeperking hebben, weten het beste wat er voor hen nodig is en waar de universiteit iets kan verbeteren. Daarom gaven zij medewerkers van de universiteit tips voor de organisatie van tentamens, communicatie en bijvoorbeeld het opnemen van colleges.

Zo werd gezorgd dat er niet alleen mooi beleid werd gemaakt, maar dat het ook goed bruikbaar zou worden in de praktijk.

Plan van Aanpak Studeren met een Functiebeperking
De toekenning van het keurmerk is mede te danken aan het Plan van Aanpak Studeren met een Functiebeperking.

In 2019 ondertekende het College van Bestuur (CvB) de intentieverklaring van het VN-verdrag voor de rechten van mensen met een beperking. Dat was het startpunt om de universiteit toegankelijker te maken. 

Belangrijk was dat er een gezamenlijke aanpak zou komen.

In 2022 was er een audit. Daar kwam inderdaad uit dat er losse initiatieven waren en dat de structuur en samenhang beter konden. Later dat jaar werd het Plan van Aanpak aan de hand hiervan opgesteld, als stevig fundament, gedragen door alle lagen van onze organisatie. In 2023, is het Plan van Aanpak Studeren met een Functiebeperking vastgesteld door het CvB. Vanaf dat moment hebben projectteams, studenten, ICT-professionals, communicatieadviseurs en beleidsmakers binnen dit project intensief samengewerkt. 

Ellen van Schoten: "Wat dit plan voor mij persoonlijk bijzonder maakt, is de manier waarop het tot stand is gekomen. Het is niet het werk van een klein groepje of een externe partij. Nee, dit is samen gedaan — door faculteiten, diensten, coördinatoren, en vooral: door studenten zelf."

Het Plan van Aanpak Studeren met een Functiebeperking is nu officieel afgerond, maar dat betekent niet dat we klaar zijn en achterover kunnen leunen. Ellen van Schoten: "Inclusie is geen project met een einddatum; het is iets wat onze aandacht blijft vragen." Tijdens de bijeenkomst kwam duidelijk naar voren dat er al veel ideeën zijn om mee aan de slag te gaan.

keurmerk meest toegankelijke en inclusieve universitaire website 2025
keurmerk

Toegankelijk ontwerp versterkt studie-ervaring voor iedereen

Met dit keurmerk wordt de EUR erkend als landelijke universitaire koploper in inclusieve en toegankelijke informatievoorziening. De universiteit laat zien hoe structureel werken aan inclusie, van techniek tot taalgebruik, van ontwerp tot communicatie, direct bijdraagt aan gelijke kansen voor studenten. De website van de EUR scoorde hoog op punten als duidelijkheid, digitale toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en toegankelijke en vindbare informatie over studeren met een ondersteuningsbehoefte.

Waarom dit keurmerk belangrijk is

Toegankelijke informatievoorziening is een cruciale voorwaarde voor studiedeelname. Alle studenten moeten de benodigde informatie kunnen vinden, begrijpen en gebruiken. 

De website van de EUR biedt onder andere:

  • een consistente en toegankelijke structuur;
  • begrijpelijke taal en neutrale terminologie in een korte en bondige structuur;
  • uitstekende digitale toegankelijkheid;
  • content die aansluit bij uiteenlopende leer- en informatiebehoeften.

Inspiratie voor andere instellingen

Met de toekenning van dit keurmerk laat de EUR zien wat mogelijk is wanneer een 
onderwijsinstelling toegankelijkheid integraal benadert: niet als eindproject, maar als doorlopende ontwikkeling. Daarmee vormt de universiteit een inspirerend voorbeeld voor andere instellingen die werk willen maken van toegankelijke, vindbare en begrijpelijke informatie.

Meer informatie

Studeren met een functiebeperking

Gerelateerde content
Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich écht thuis voelt binnen je organisatie? Ons IDEA Center biedt praktische handvatten die je organisatie kan helpen.
Twee collega's drinken samen koffie aan een bureau.
Op 9 oktober ondertekende Rutger Engels een intentieverklaring voor studenten met een functiebeperking, want: “Alle studenten moeten hun talenten optimaal…
Ondertekening intentieverklaring studeren met een functiebeperking
Ralph Ivar ging door zijn ADHD en dyspraxie naar speciaal onderwijs. Nu studeert hij aan de universiteit en inspireert anderen dat dit mogelijk is.
Student Ralph Ivar kijkt in de camera.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen