Erasmus Universiteit wijst architect aan voor renovatie Tinbergen gebouw

Erasmus Universiteit wijst architect aan voor renovatie

De Erasmus Universiteit Rotterdam heeft het ontwerp van architectenbureau cepezed uit Delft verkozen voor de grootschalige renovatie van het monumentale Tinbergen gebouw. Dit hoogste gebouw van de universiteit op Campus Woudestein werd tussen 1963 en 1970 gebouwd naar een ontwerp van architect Cornelis Elffers.

In het negentien verdiepingen tellende Tinbergen gebouw zijn de Erasmus School of Economics, de faculteit Wijsbegeerte, meerdere BV's die nauwe verbondenheid hebben met de universiteit, de afdeling Informatie- en Communicatietechnologie en meerdere studentenverenigingen gevestigd. In mei 2018 start de renovatie. Naar verwachting verhuizen de School of Economics en de BV's eind 2019 terug naar het opgeknapte gebouw. De andere afdelingen krijgen een werkplek in een van de andere panden op het universiteitsterrein.

Behoud monumentale kwaliteiten

Voor deze opdracht vervaardigde cepezed het architectonisch ontwerp voor het in- en exterieur. Na de renovatie voldoet het gebouw weer aan de technische en functionele eisen van nu en tegelijkertijd blijven de monumentale kwaliteiten van het gebouw behouden. Zo wordt het gebouw ontdaan van latere aanbouwen en krijgt ook het interieur de broodnodige lucht en ruimte. Een ruime vide en trappenpartij verbinden verschillende entreeniveaus met elkaar en creëren een ruimtelijk publiek hart met interessante doorzichten. De hal krijgt levendige functies als een koffiebar, informatiepunt, studieplekken en restaurant.

Zichtbaarheid van deze functies maakt dat het gebouw ook op campusniveau een meer representatieve rol krijgt. Ook vormen duurzaamheid en een gezond binnenklimaat twee belangrijke speerpunten bij de renovatie, die onderdeel uitmaakt van de laatste fase van Campus in Ontwikkeling.

Het verkozen ontwerp kwam tot stand na een intensief Europees aanbestedingstraject.

Meer over het project Campus in Ontwikkeling.

cepezed-tinbergen gebouw__impressie 3

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 of E press@eur.nl