Erasmusarts 2030: een geneeskundeopleiding die klaar is voor de toekomst

Erasmus MC
erasmus mc open dag

Het nieuwe curriculum van de opleiding Geneeskunde is in de maak! Ruim 100 docenten en studenten ontwikkelden de afgelopen maanden, onder begeleiding van het projectteam Erasmusarts 2030 (EA2030), de belangrijke pijlers van het onderwijs: casusgestuurd onderwijs, projectonderwijs, vorming van identiteit en professionaliteit (VIP) en Programmatisch toetsen.

Met Erasmusarts 2030 introduceert het Erasmus MC een geneeskundeopleiding die klaar is voor de toekomst en die aansluit bij een eigentijdse visie op onderwijs. Maar wat houdt Erasmusarts 2030 nou precies in en waarin verschilt het van de bestaande opleiding? Na het zien van de informatieve video ben je helemaal op de hoogte.

Geneeskunde student voor Erasmus MC

Erasmusarts 2030

Casusgestuurd onderwijs

In het Casusgestuurd onderwijs ontwikkelen studenten niet alleen grondige kennis van biomedische concepten, maar leren ze deze ook in een maatschappelijke en ethische context te plaatsen. Onder begeleiding van een docent verdiepen groepjes studenten zich in een casus: van ziektebeeld naar diagnose en behandeling. Daarbij ontdekken ze de biomedische basis en oorzaken van de ziekte, onderzoeken die nodig zijn om tot een diagnose te komen en mogelijkheden voor behandeling.

Docent en medisch ethicus Ismaili M’hamdi: "We streven naar geïntegreerd onderwijs, zodat de student niet alleen een smal biomedisch plaatje heeft maar een breder overzicht. Zodat zij weten hoe de Nederlandse gezondheidszorg is georganiseerd en waarom."

erasmus mc

Projectonderwijs

Projectonderwijs richt zich op de veranderingen in de maatschappij. Geneeskundestudenten werken samen met studenten van andere opleidingen aan complexe gezondheidsvraagstukken vanuit één van de perspectieven: wetenschappelijk onderzoek, medische technologie, duurzame volksgezondheid en zorgbeleid & -organisatie. Deze projecten worden uitgevoerd in opdracht van externe stakeholders, zoals de Gemeente Rotterdam of patiëntenorganisaties, en dragen bij aan het maatschappelijk belang. Zo ontdekken studenten hun eigen talenten en leren ze samenwerken met andere mensen en disciplines.

Vorming, identiteit en professionaliteit (VIP)

VIP richt zich op de persoonlijke ontwikkeling van een student als individu op verschillende vlakken door middel van feedback en reflectie. Denk aan: persoonlijke leiderschap, ontwikkeling en beroepsoriëntatie. Het geeft ruimte voor de ontwikkeling van eigen identiteit en professionaliteit als arts. Onder begeleiding van een vaste VIP-coach en samen met anderen leren studenten zichzelf kennen en ontwikkelen ze zich als arts en als mens.

Programmatisch toetsen

Programmatisch toetsen is een vorm van toetsen die niet is gericht op het behalen van cijfers, maar op groei en ontwikkeling van de studenten. Dit wordt mogelijk gemaakt door het maken van opdrachten in verschillende vormen, zoals presentaties, essays en video's waarop de studenten gerichte feedback krijgen.